Saddam Hussein: filosofie & Poëzie
"He had food, of course - tins of cheap luncheon meat and fresh fruit - and I found his last books in a hut nearby: the philosophical works of Ibn Khaldun, the religious - and pro-Shi'ite - doctrines of the Abassid theorist Imam al-Shafei, and a heap of volumes of Arab poetry." (Robert Fisk over Saddam Husseins schuilplaats)
Hoeveel 'goede' democraten kunnen met de hand op het hart bevestigen dat zij belangstelling hebben voor filosofie en poëzie? Mensen die lastige vragen stellen (en filosofie is vooral doorvragen waar anderen blijven stilstaan) worden gemeden, omdat zij de wankele basis waarop de meeste mensen hun leven opgebouwd hebben aan stukken dreigen te blazen, terwijl diegenen die gedichten schrijven (en lezen) gezien worden als niet serieus te nemen kletsers, die maar beter een behoorlijke baan kunnen gaan zoeken - zoals 'elk normaal mens' dat in burgermansland doet.
We leven in een cultuur waarin onafhankelijke (doorvragende) filosofen en dichters niet in tel zijn. De filosoof is er alleen maar voor de eigen groep, daarom richt hij zich op de academicus, die er zijn dikke inkomen mee verdient, een vorm van weelde die hij natuurlijk nooit in de waagschaal zal plaatsen terwille van een lastig mens, terwijl de dichter er louter en alleen is voor de literatuurbespreker, die geen boodschap heeft aan al die verbeeldingsrijke uitingsvormen die een dichter en zijn werk belangrijker maken dan de gedichtenbespreker en zijn portemonnee.
Kunst en filosofie, kortom, maken deel uit van het Westerse machtsdenken, hetgeen betekent dat anarchistische kunst in het Westen niet bestaat, niet mag bestaan en op die momenten waarop ze de kop dreigt op te steken met wortel en al wordt uitgeroeid.
Kleinburgerlijke opportunisten vullen hier de literaire en de zogenaamde 'kwaliteits'-bladen, die graag hun lezers verblijden met stukjes van columnisten die op een beschaafde wijze 'grappig' zijn - veel zogenaamd kritische woordjes dus, die vrijwel altijd gericht zijn tegen mensen die verbaal zwak begaafd zijn, zodat er nooit een discussie ontstaat, maar altijd een agressieve monoloog, die maar een bedoeling heeft: het vermogen van de lezer om te denken en te voelen uit te schakelen.
Waar kunst geen monoloog is, maar een doodgewone menselijke uiting die op een zodanige wijze wordt uitgesproken dat je denkt: 'dat had ik ook kunnen zeggen' ontstaat er een band met de lezer en het is die band die (vanuit anarchistisch oogpunt bezien) bepaalt of iets kunst is of niet.
Academische kunst is vrijwel nooit anarchistische kunst, omdat alles wat de academicus doet begrensd wordt door zijn maatschappelijke positie (hij moet academicus zijn) en zijn inkomen (hij verdient een topinkomen dat hem dwingt zichzelf op een zodanige wijze te uiten dat de mensen zeggen: "Tjonge, dat is top...".
Anti-anarchistisch geklungel dus, dat een anarchist doet snakken naar doodgewone mensenkunst, die geproduceerd wordt door mensen die niet datgene zeggen wat hun positie en hun inkomen hen dwingen te vertellen, maar gewoon datgene wat ze denken en voelen op het moment waarop ze de pen (of de toetsen van het toetsenbord) ter hand nemen.
Zo iemand is momenteel de kritische journalist Willem Oltmans, een uiterst lastige en eigengereide rotzak bij tijden, die verstand ver boven gevoelens plaatst, maar wel iemand die altijd een eigen mening geeft (behalve dan in die gevallen waarin mensen de zestien miljoen guldens die hij op een tamelijk irrationele wijze bij elkaar heeft geschreeuwd ter sprake brengen, hetgeen bewijst dat hij ook maar een gewoon mens is, die
niet graag toegeeft dat principes aan kracht inboeten wanneer een armoedig bestaan kan worden ingeruild voor een rijk bestaan.)
Willem Oltmans vraagt zich in zijn jongste webartikel af waarom in een wereld vol 'assholes' (terminologie die afkomstig is van George W. Bush) uitgerekend Saddam Hussein voor de rechter moet worden gesleept. Logisch is het volgens hem niet en om de juistheid van zijn stelling kracht bij te zetten somt hij een reeks namen op van ex-dictators die vrij en blij een leven mogen slijten in 'ballingschap'.
Saddam, zo kan ik alleen maar concluderen, is volgens hem een doodgewone pechvogel. Hij heeft de pech dat hij geen balling mag zijn, omdat George W. Bush & Tony Blair supermoralisten zijn, die denken dat ze absoluut goed zijn, terwijl de extremisten die in Irak de macht veroverd hebben de mening zijn toegedaan dat ze nog honderd duizend maal goeder zijn dan het goede koppel Bush & Blair. Hetgeen betekent dat in hun door en door goede wereld alles wat 'kwaad' is op een radicale wijze vernietigd dient te worden.
Amerika onder Bush heeft schertsprocessen en schertsrechtbanken nodig. En dat is de reden waarom we mogen hopen dat het goede moralistengenootschap van Bush & Co in november van het volgende jaar niet opnieuw de macht in handen krijgt.
Geen grotere ramp voor de mensheid dan de overwinning van supermoralisten: meedogenloze sadisten die altijd schijnheilig zondebokdenken binnen een maatschappij aanmoedigen, omdat zijzelf het kwaad zijn dat via het scheppen van kwaad verborgen dient te worden.
Saddam Hussein heeft de pech dat hij in een extreem goede wereld terecht is gekomen. Bill Clinton deugde niet in moreel opzicht, liet zich pijpen in het Witte huis, en was daarom een mildere man dan de herboren christen George Bush, die - juist omdat hij zich niet laat pijpen door een aantrekkelijke Amerikaanse teenager - heeft gekozen voor een religie die de pijpende teenager demoniseert.
Mensen die niet zo bijzonder goed zijn hebben die behoefte niet. Ze laten zich pijpen, denken daarbij aan de goede luitjes die afkeurend de hoofden schudden - zo van: tjonge, pijpen kan toch niet? - en ze weten dat het onzinnig is andere mensen die niet deugen op een sadistische manier te achtervolgen.
Willem Oltmans verzet zich in zijn artikel ('Wie is de klos?') tegen een moraal die het principe van de straf op de eerste plaats stelt, ook al is hij zelf best wel wraakzuchtig en beschrijft hij tot in de meest gênante details hoe Jozef Luns - die van hem een soort paria heeft gemaakt die door de kwaliteitskranten gemeden werd - aan zijn einde is gekomen, zonder ooit te overwegen op een invoelende wijze de denkwereld van zijn tegenstander te benaderen.
Dat zouden Bush en zijn moralistische aanhang natuurlijk ook kunnen doen. Saddam Hussein als balling een bestaan laten leiden in het een of andere afgelegen ex-dictator-paradijs, waar de tijd besteed kan worden aan het bestuderen van filosofie, religie en poëzie.
Waarom werd de Sjah na zijn afzetting in staat gesteld een rustig leven te leiden in Egypte? De man was geen haar beter dan Saddam Hussein, was zelfs, gezien vanuit Islamitisch-Arabisch standpunt veel slechter, omdat hij met zijn leger en zijn geheime dienst niet de belangen van het volk diende, maar de belangen van Israel en Amerika.
Saddam was een Arabische nationalist en een felle antizionist en je zou dus denken dat hij gezien zou worden als een bondgenoot door al die goede sjiieten, die nu een deal sluiten met de bezetters, hetgeen niet het geval is omdat ze opportunisme en religieus fundamentalisme boven eerlijkheid en principes plaatsen.
Vijanden moeten uitgeschakeld en/of vermoord worden, dat is de filosofie die George W. Bush en de zogenaamd rechtvaardige, sjiieten ons brengen, waarmee ze in feite aangeven dat Saddam Hussein volmaakt onschuldig is, omdat Saddam Hussein precies hetzelfde principe hanteerde.
Vijanden elimineer je, en dat niet alleen: ook diegenen die in de toekomst een mogelijk gevaar kunnen vormen kunnen maar beter verwijderd worden.
Willem Oltmans is de enige Nederlandse journalist die ronduit durft te zeggen dat het onzinnig is om Saddam Hussein tot bijzonder geval uit te roepen. Hij tast daarmee de basis aan van het macht is recht denken dat wordt uitgedragen door Bush & Blair, Chalabi, Sharon, Khomeini, de Koerden, en al die andere supergoede moralisten, die de vijand zijn van het recht, waarvan de essentie is dat het nooit primair wil straffen, maar dat het altijd eerlijk en objectief wil zijn.