Kapitalistische Religie
& Geestelijke Vrijheid
Willem Oltmans: "Op 19 September l.l. vaardigde Paul Bremer III in Iraq Order 39 uit. Meer dan 200 Irakese bedrijven werden geprivatiseerd. Irakese banken, mijnen en fabrieken konden voortaan voor 100 procent in buitenlandse handen komen. De overgenomen industrieën zou worden toegestaan 100 procent van hun winst naar het buitenland over te maken, in casu, Bush en zijn partner dieven.
“The Nation” liet Naomi Klein uitzoeken of kon wat hier gebeurde. Order 39 van dief Bremer is om te beginnen “illegal”, Waarom? De regering Bush schendt er de Haagse Conventie van 1907 en de Geneefse Conventie van 1949 mee, twee belangrijke internationale verdragen door Washington braaf ondertekend. Het Bush regime bestaat uit politbureau vigilantes, die met Cheney, Powell, Rumsfeld, Wolfowitz en compagnons in Iraq een ordinaire rooftocht zijn begonnen..." (Willem Oltmans 8-11-2003)
Commentaar Wim Duzijn 2003
Wie praat over zoiets fundamenteels als 'scheiding van kerk en staat' die zal op zijn minst de moeite moeten nemen de begrippen 'kerk' en 'staat' te definiëren. Voortdurend praten we met z'n allen namelijk over zaken waar we in feite helemaal niets van af weten. Ze gooien je dood met begrippen als 'Jezus', 'Mohammed', 'Stalin' en 'Hitler', maar wanneer je het oeverloze geklets, dat vaak weinig meer is dan vrijetijdsbesteding van dikbetaalde hobbyisten, terzijde schuift en vraagt om een zinvolle, goed geargumenteerde definitie van basisbegrippen, dan staan de kletsers met de mond vol tanden en dan blijkt dat ze diegenen zijn die ze in gedemoniseerde anderen veroordelen: tirannen en dictators, inhalige patsers die in feite maar een enkele religie kennen: het nihilisme - een dodemansgodsdienst die zich altijd vertaalt in geestloze politiek-economische machtssystemen, zoals het kapitalisme en het communisme.
Dat is de reden waarom het anarchisme altijd de vijand is geweest van geestelijke dictatuur (vanaf haar ontstaan in Griekenland, waar anarchisme vrijdenkerij was - hetgeen NIET hetzelfde is als tegen elke autoriteit gericht nihilisme, dat altijd onvrij denken is omdat het de chaos dient).
Geestelijke dictatuur ontstaat daar waar mensen kiezen voor geklets en gezeur, ten koste van de anarchistische mens, die weet dat dure, dikke woorden altijd verwijzen naar dure, dikke, maar hopeloos lege kletsers. Geen grotere dictator dan een klamme zwetser, die anderen verveelt met traag gezeur.
In mijn verhalenbundel 'Revolutie in het Gekkenhuis', dat een aanval is op de principeloze kletscultuur die de jaren zestig generatie in het leven heeft geroepen, een cultuur waarin alleen het grootste leeghoofd koning mag worden, verzet ik mij tegen alles wat groot en dikdoenerig is. Een enkel citaat wil ik hier als verlichtende illustratie weergeven:
Ik droomde dat de trein waarin ik reed de lucht invloog, niet vanwege een explosie of iets dergelijks, maar omdat hij op de een of andere manier kon vliegen, als was hij plotseling omgetoverd in een reusachtig passagiersvliegtuig.
Verbaasd staarde ik uit het raampje en bekeek nieuwsgierig de huizen onder me, die minuscule afmetingen hadden aangenomen, als waren het poppenhuizen, bewoond door blozende plastic poppen, met starre, wijd- geopende ogen en een metalen stemmechaniekje in de holte van hun buik.
Bij tijden dook de trein omlaag en dan hielden we stil bij het een of andere station.
Tijdens die korte rustpauzen zag ik niemand. Elk station was als het ware uitgestorven. Alleen een kille, metalen stem was voortdurend hoorbaar, die de plaatsnaam afriep: "New York", "Madrid" of "Oslo"..; verder gebeurde er niets.
Na verloop van enige tijd weerklonk het schelle geluid van een conducteurfluitje en dan werd de tocht weer voortgezet, opnieuw hoog door de lucht, op weg naar een volgende halteplaats: Parijs of Londen, dat weet ik allemaal niet meer zo precies, en dat alles ging eindeloos door en ik zou dan ook weinig meer te vertellen hebben, als het niet zo was geweest dat tijdens een van onze tochten door de lucht er een eigenaardig en zeer ergerlijk voorval plaatsvond.
Op een gegeven moment namelijk dook uit de wolken een tweede trein op, volkomen identiek aan de onze: helgeel, met lichtblauwe dwars-strepen en hier en daar voorzien van felgekleurde reclameborden.
Nieuwsgierig keek ik naar buiten en ik constateerde verbaasd dat de trein ons niet passeerde, maar pal naast ons voort bleef rijden.
Ik observeerde het rijtuig naast me oplettend en probeerde een glimp op te vangen van de inzittenden, maar waar ik ook keek, nergens was een levende sterveling te zien. Voor de meeste raampjes hingen donkerblauwe gordijntjes en daar waar geen gordijnen hingen waren de compartimenten leeg - ik zag tenminste niemand...
Tot, op een zeker moment, een van de blauwe gordijntjes opzij werd geschoven en het gezicht van een jonge man van onbestemde leeftijd zichtbaar werd. De man, bijna een jongen nog, lachte me toe en terwijl hij het raampje van zijn compartiment opende wenkte hij mij toe hetzelfde te doen.
Haastig en een beetje in de war probeerde ik de verchroomde slinger, waarmee het schuifmechaniek van het raam bediend kon worden, rond te draaien, maar wat ik ook deed, hoe ik ook trok en rukte, er was geen beweging in te krijgen.
Wanhopig keek ik de jongen aan, die mij iets toe scheen te roepen. Zijn mond opende en sloot zich een aantal malen en ik keek ernaar en dacht: Wat zou hij in godsnaam zeggen?
Het antwoord op die vraag zou ik waarschijnlijk nooit krijgen, want de trein waarin de jongen zat wendde zich schokkend en stotend af, als verafschuwde hij mijn chaotische, onhandige gedrag, en verdween vliegensvlug in de nevelige avondhemel… (Revolutie in het Gekkenhuis: De Droom)
Oppervlakkig gezien stelt het fragment waarin een droom wordt beschreven niets voor. De een ontmoet een ander, ziet hem spreken, maar begrijpt niet wat hij zegt.
Maar als je daar over na gaat denken, dan ga je inzien dat ons hele leven in feite een reis is door een wereld waarin mensen vanachter een glazen wand je woorden toerschreeuwen die volmaakt zinloos zijn, omdat ze uitgesproken worden in een universum dat voor jou niet toegankelijk is.
Waarmee ik dus aan wil tonen dat wijsheid en inzicht volstrekt niet gediend zijn met rijk geworden patsers die vanachter glazen wanden grote dikke boekwerken (eerste drukken natuurlijk, want een rijk man wil altijd bewijzen dat hij belangrijk is!) zitten voor te lezen, omdat de veelheid waar zo'n kletser voor staat in dienst staat van de innerlijke leegheid.
Anarchisme is altijd gericht op vernietiging van het masker, en wat wij 'cultuur' en 'religie' noemen in het zogenaamde vrije westen is burgermansmaskerade, die - juist vanwege het feit dat het de leegheid moet verbergen - op een sadistische wijze alles wat bedrog ontmaskeren kan probeert te vernietigen.
Daarom is echte kunst altijd (outsider- of) 'buitenbeentjeskunst' - evangelische kunst zou je kunnen stellen, omdat Jezus in het evangelie de wijs geworden eenling tegenover de collectivistische woordverslaafden plaatst - schijnheiligen die geld en macht belangrijker vinden dan humanistisch-geestelijke waarden die in elk mens een gelijke wensen te zien .
Wat wij hier 'kerk' noemen is collectivistisch geneuzel (collectivisme is jezelf onderwerpen aan goddelijke autoriteit) en daarmee de vriend van het politieke nihilisme, dat oneindig vozer en leger is dan het religieuze nihilisme van conservatieve kerkgangers.
Als anarchist verafschuw ik alles wat nihilistisch is, omdat nihilisme niets anders is dan jezelf neerleggen bij een wrede werkelijkheid die als vaststaand, onveranderlijk gegeven dient te worden geaccepteerd.
Dat is het verschil tussen anarchisme en nihilisme. Beide partijen benaderen de werkelijkheid op een pessimistische wijze (de mens is een aan het collectivisme verslaafd zoogdier dat geestelijke ontwikkeling als een bedreiging ervaart), maar waar de nihilist stelt dat elke poging iets te veranderen zinloos is, zodat het nastreven van primitief eigenbelang als hoogste goed wordt gezien, daar stelt de anarchist zich strijdbaar op, omdat hij de verpersoonlijking wil zijn van de oude wijsheidsgedachte die stelt dat je in een autoritair-collectivistische wereld een positieve daad kunt stellen door 'eenling' (mens, persoon, etc...) te zijn.
Wie het regentendom aan wil vallen zal weinig succes hebben wanneer hij zichzelf voorziet van een regentenmuts. Dat is wat nihilisten doen. Willem Frederik Hermans bijvoorbeeld, en zijn kleine minibroertje Theo van Gogh: antifilosofen die met behulp van scheldpartijen willen bewijzen dat de anderen 'niks' zijn.
Maar wat bewijs je daarmee? Wat koop je ervoor als je aantoont dat een ander niets is omdat hij niet goed schelden kan? Dat is toch doodgewone geestelijke dictatuur? Waar het om gaat is aan te tonen dat jij wel iets bent. Maar die daad zullen nihilisten nooit stellen, omdat ze weten dat iemand die iets wil zijn door alles wat nihilistisch is gehaat wordt - en dat is nu precies wat mensen die primitief eigenbelang nastreven niet willen.
Daarom zijn ze niet de vijanden van de kleinburgerlijke religie, maar zijn ze de steunpilaren van die religie, de dikke, betonnen heipalen waarop de religieuze mens zijn kerken en paleizen bouwt.
Anarchisme is geen nihilisme en dat betekent dat geen enkele kleinburgerlijke nihilist op het grondgebied van de anarchist een kerk of een kasteel kan bouwen - hetgeen het merkwaardige verschijnsel verklaart dat anarchisten (werkelijke anarchisten, die eenling willen zijn) niet alleen gehaat worden door religieuze kleinburgers, maar ook door diegenen die pretenderen de vijand te zijn van het vrome filisterdom: de opscheppers die denken dat het woordje 'nihilist' hen belangrijk maakt.
Wanneer je derhalve spreekt over ‘scheiding van kerk en staat’ dan zul je het begrip kerk moeten omschrijven als nihilisme (de onverschillige weigering geestelijke vrijheid voor iedereen te verdedigen) en het begrip staat als anarchisme (het positieve verlangen geestelijke vrijheid voor iedereen te verdedigen).
Een staat die het begrip 'geestelijke vrijheid' ontkent is altijd een anti-staat, een tegen de burger gerichte dictatuur, waarbij het niet uitmaakt of de staatsvorm democratisch of niet democratisch is.
Een dictatuur die geleid wordt door een leider die geestelijke vrijheid als het hoogste goed ervaart is te verkiezen boven een democratie waarin de geestelijke dood wordt gepreekt. In zo'n staat wordt vrijheid namelijk in handen gegeven van kille technocraten die de geestelijke en emotionele ontwikkeling van mensen volstrekt onbelangrijk vinden.
Primitief kapitalisme en geestloos communisme zijn daarom identieke grootheden omdat ze de geestelijk dode mens tot koning uitroepen: de Homo Economicus...
Zulke mensen kopen de wereld op. Ze bezetten een land en ze geven dat land aan 'de rijken'. En daarna maken ze de burgerij wijs dat wanneer de rijken een land en zijn inwoners bezitten iedereen vrij is.
Primitief bedrog natuurlijk, omdat geen mens werkelijk vrij kan zijn in een wereld waarin hij de slaaf van het geestelijke nihilisme moet zijn.
Wanneer Willem Oltmans op zijn site dan ook tekeer gaat tegen het antidemocratische gedrag van Bush en co in Irak, waar zonder dat de bevolking iets is gevraagd economische veranderingen worden doorgevoerd, dan stelt hij zichzelf op als de vijand van het nihilisme (dat altijd egoïsme is).
De vrijheid van een machtselite die andere mensen wil bezitten, gebruiken en manipuleren is doodgewone onvrijheid, een situatie die door aangepaste mensen nooit wordt gezien, maar die een schrijnende ondraaglijke last wordt voor diegenen die onaangepast -(eenling, outsider, etc..) zijn.