Wat is nederigheid?
Astrologisch commentaar, Wim Duzijn 2003
Wie een antwoord zoekt op de vraag wat 'nederigheid' is zal (wanneer de wijsheid hem dierbaar is) in de leer moeten gaan bij een astroloog.
Het eerste wat een astroloog je zal vertellen is dat je nederigheid overal zult vinden, behalve bij de 'materialist' geworden LEEUW.
De materialistische Leeuw (de mens die algemeen menselijke principes heeft vervangen door ego gericht opportunisme) wil altijd op een gemakkelijke, niet-principiële - dus opportunistische - wijze op de voorste rij zitten - deftig, gesticulerend, bluffend, toneelspelend, wijsheid voorwendend, zonder dat hij ooit de moeite zal doen diegenen bij te staan die ploeterend en zwoegend datgene nastreven waar hij alleen maar over kletsen en oreren wil.
Hetn is een mensentype dat in het christelijke evangelie wordt geprojecteerd in het beeld van 'de farizeeër, de streng-religieuze mens die de hele dag met de neus in de boeken zit en daarom de werkelijke problemen in het leven helemaal niet ziet - zelfs niet wil zien..
Voor zichzelf sprekende citaten: "Jezus zegt: ‘Wee jullie, farizeeën! Want jullie willen in de synagoge graag vooraan zitten en willen op het marktplein begroet worden! Wee jullie! Want jullie zijn als ongemarkeerde graven waar mensen zonder het te weten overheen lopen!’ (Lukas 11:43, 44)
Een wetgeleerde klaagt: ‘Meester, door die dingen te zeggen, beledigt u ook ons.’ Maar Jezus vindt dat ze zich goed moeten realiseren dat ze nalaten de mensen te helpen en zegt: ‘Wee ook jullie, wetgeleerden! Want jullie leggen de mensen lasten op die haast niet te dragen zijn, maar steken er zelf geen vinger naar uit! Wee jullie! Want jullie bouwen grafmonumenten voor de profeten die door jullie voorouders zijn vermoord’ (Lukas 11:45-47).
Nederigheid is altijd problematisch.
Nederig is de naar vrijheid verlangende soldaat die hangend aan een parachute het gebied van de vijand binnendringt, alleen in een gebied dat bevolkt wordt door mensen die maar een intentie hebben: Hem te overweldigen en te vernietigen.
Wie in zijn eentje aan een parachute boven vijandelijk gebied hangt is niet machtig. Zolang hij daar in dat schemergebied tussen hemel en aarde hangt, als een gemakkelijke prooi voor al diegenen die een geweer bezitten, is hij een vertegenwoordiger van de wijsheid, die altijd weerloos is in een wereld die bevolkt wordt door sadisten die alleen elkaar mogen 'bezitten', zodat de nooit naar zinloos bezit strevende wijsheid in hun wereld altijd de weerloze, nederige prooi zal zijn die vernietigd wordt.
Zodra de soldaat de aarde bereikt is zijn wijsheid verdwenen en wordt de weerloze mens die hij heel even was het vernielzuchtige, naar bezit strevende beest, dat zowel prooi als prooizoeker is - een vertegenwoordiger van een animale wereld, waarin nooit enige vorm van wijsheid zal ontstaan, omdat de wijze nooit zichzelf of anderen zal verdierlijken - ook niet als strijder - omdat het doel van alle wijsheid 'verlichting' is, vermenselijking van de ander, ook wanneer die ander nooit iets anders dan een wreed, moordzuchtig monster is geweest.
Daarom kan de wijze mens nooit het principe van de nederigheid ontkennen, omdat alleen de nederige mens in staat is op een relativerende wijze zichzelf te bekijken.
Wie bluft en wijsheid voorwendt is de vleesgeworden ontkenning van het filosofische relativerings-vermogen dat de essentie is van elke vorm van wijsheid.
De wijze mens zal dan ook altijd de pijlen van zijn agressie (niets menselijks is de wijze vreemd) richten op de bluffers, de opscheppers, de waanwijzen, de hypocrieten, de huichelaars, de witgepleisterde graven, de gifslangen die mooi praten maar sadistisch handelen, de leugenaars, die vooraan in de kerk staan omdat ze rijk en machtig zijn en die aan die positie het recht ontlenen neer te kijken op de armen die achter in de kerk staan, een plaats die binnen de wereld van de opschepper gelijk staat aan domheid, achterlijkheid en gebrek aan moreel besef.
Jezus - de Jupitermens (Jupiter is binnen de wereld van de astroloog de planeet van de wijsheid) - verafschuwde dat opschepperige Leeuw-denken en dat was de reden waarom hij op een felle wijze tekeer ging tegen al die joodse priesters die niet de bedoeling hadden anderen te verlichten en te ontwikkelen (hetgeen de taak is van de wijze mens), maar die alleen maar uit waren op zelfverheerlijking: zichzelf belangrijk maken dus.., en vervolgens aan die belangrijkheid moreel gezag ontlenen.
Wie daarom pleit voor nederigheid zal daaraan de verplichting moeten ontlenen de Leeuw van zijn troon te stoten, niet om hem te vernederen - want nederigheid betrachten is niet de ander vernederen - maar om hem duidelijk te maken dat hij geen holle, inhoudsloze moralist moet zijn, maar een stralende lichtgever, die door op een nederige wijze zichzelf te zijn – een gemakzuchtige, amorele Leeuw - de werkelijk morele mensen (de mensen die weten dat moraal moeilijk is) de warmte en de liefde te schenken die zij nodig hebben om het vervullen van hun moeilijke taak - moraal te scheppen in een dierlijke wereld - mogelijk te maken.
Nederig zijn is dus alleen mogelijk wanneer je jezelf kent. Een Leeuw die zichzelf kent is in staat zijn opschepperige karakter te relativeren.
De nederige Leeuw weet dat hij een gever moet zijn. Alleen door te geven kan hij op een gemakzuchtige wijze een vriend van de moraal zijn.
Wanneer hij echter egoïst wil zijn – kapitalist, geld– en statusverzamelaar – dan wordt hij de gezwollen moraalloze blaaskaak, die op een inhalige wijze de probleemrijke wereld waarin de moraalschepper zich voort moet bewegen nog problematischer maakt dan hij al was.
In plaats van een stralende persoonlijkheid te zijn die warmte en liefde geeft, is hij een negatieve zwarte zon (alleen de gewetensvolle Saturnus kan een positieve zwarte zon zijn), die op een egoïstische wijze alle licht en leven in zichzelf opzuigt, ten koste van de levensvreugde van al die anderen, die alleen maar zichzelf kunnen verwerkelijken in een wereld waarin de Zon een stralende moraalloze lichtbrenger wil zijn, een vriend van al diegenen die in staat zijn een werkelijk morele wereld te scheppen.