GC turns down Majlis bills on
women's rights, torture ban
IRNA 12-8-2003
The Guardian Council (GC) on Tuesday rejected the Majlis bill on Iran's joining a UN convention on women's rights as well as a motion to ban torture for discrepancies against the Constitution and the Sharia law of Islam.
GC Spokesman Ebrahim Azizi told IRNA that the Majlis bill on Iran's joining the UN Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW) contradicted the Sharia law in Clause A of its single article.
"Once Iran signs the convention, it will be obliged to accept its contents in cases that are against Islamic rulings. Therefore, the council voted the bill as against the Sharia," Azizi said.
The GC spokesman also said that the council had rejected the Majlis motion on Iran's joining the convention on banning torture, arguing that it contradicted the Constitution and would increase public expenditure.
Verwerping Van Mensenrechten
Uit Naam Van God...
Iran is momenteel (als theocratische staat waarin een priester 'de opperste leider' wordt genoemd) een religieuze dictatuur, die het instituut van de volksvertegenwoordiging gebruikt om zichzelf een democratisch gezicht te geven.
Wat dat betreft is Iran de moraalloze evenknie van het Amerika van George Bush en het Engeland van Tony Blair, autoritaire schijndemocratieën die het Handvest van de Verenigde Naties alleen dan willen erkennen wanneer de bepalingen niet in strijd zijn met het ideologische eigenbelang.
Ze zien zichzelf allemaal als "Goddelijke uitverkorenen', een claim uitspraak waarmee ook fundamentalistische Zionisten in Israel de onderdrukkingspolitiek in Palestina rechtvaardigen, zodat het onbegrijpelijk is dat uitgerekend de conservatieve (theocratische) leiding in Iran het semi-theocratische staatje Israël tot 'duivelse entiteit' heeft uitgeroepen.
Wie dezelfde illegale praktijken beoefent als zijn tegenstander kan maar beter de mond stijf dicht houden.
De volksvertegenwoordiging in Iran deugt. Zij handelt geheel in overeenstemming met het basisprincipe van het Twaalf Imams Sjiisme, namelijk het streven naar een internationale rechtswereld, waarin niemand meer het recht bezit een ander op grond van valse overwegingen te onderdrukken.
De conservatieve priesterraad die het Internationale Recht ondergeschikt maakt aan het oordeel van conservatieve priesters (Islamitische Wachters die de visioenen van de Profeet gelijk stellen aan de tekstinterpretaties van een immense reeks schriftgeleerden) moeten gezien worden als de vijanden van de Twaalfde Imam. Net als Israël en Amerika verkrachten zij - uit naam van God - het Internationale, voor iedereen geldende recht.
UN, Capable of Leadership of Human Community
Teheran Times, 16-3-2003
In a letter to United Nations Secretary General Kofi Annan in response to his felicitation to the president on 24th anniversary of victory of the Islamic Revolution, President Mohammad Khatami said, "I believe that the United Nations is capable of leadership of the human community toward peace and justice more than any other time."
President Khatami said that the current challenges to peace, security and justice have put human prosperity in jeopardy in the third millennium requiring multilateral approach to deal with them, adding that the United Nations is responsible for tackling such challenges through international consensus and cooperation.
"We should go ahead with efforts to bring about human prosperity. The Islamic Republic of Iran is one of the member countries which supports the United Nations and administration of your excellency to attain the lofty goals of human being," President Khatami said.
Zie ook: Principes & Opportunisme
Sharia
The law system inspired by the Koran, the Sunna, older Arabic law systems, parallel traditions, and work of Muslim scholars over the two first centuries of Islam. Shariah is often referred to as Islamic law, but this is wrong, as only a small part is irrefutably based upon the core Islamic text, the Koran. A correct definition would either be "Islam-inspired", "Islam-derived" or "the law system of Muslims".
One sees traces of many non-Muslim juridical systems in the Sharia, such as Old Arab Bedouin law, commercial law from Mecca, agrarian law from Madina, law from the conquered countries, Roman law and Jewish law. (Webinfo)
Commentaar Wim Duzijn 2003
De Sharia is - gezien vanuit het gezichtspunt van de moderne rechtsgeleerde - een chaotische grabbelton, die via het goddelijk (d.w.z. onveranderlijk) verklaren van middeleeuwse gebruiken en gewoonten van een aantal Arabische stammen de volstrekte ontkenning is van het universalistische principe van de voor alle mensen geldende objectieve rechtspraak.
Het feit dat een eeuwenlange praktijk van aanpassing, verandering en vernieuwing zo heel ineens werd stopgezet bewijst dat hier niet 'de wil van God' spreekt, maar de geestelijke luiheid van schriftgeleerden, die domweg het besluit namen de bestaande regels eeuwigheidswaarde te geven, een volstrekt willekeurige (tijdgebonden) beslissing die te vergelijken valt met het goddelijk verklaren van Jezus in het jaar 325 tijdens het concilie van Nicea, een daad die door de profeet Mohammed scherp veroordeeld werd, vanuit de overweging dat geen mens het recht bezit zichzelf 'goddelijk' te noemen.