Meron Benvenisti: The never-ending enterprise
Ha'aretz, 21-11-2002
How is it possible that for three generations an entire country has been one big temporary construction project that never arrives at a permanent reality, with a defined topography, stable borders, and a "normal" routine of life?
The common answer, which blames the hostility of the enemy, only discloses the conceptual basis for those responsible for the construction site: Its purpose is to be an instrument in the existential struggle, which does not end, also because continuing the battle for the physical space serves powerful economic and political interests.
Standards of living are a marginal goal, enjoyed by only a few, while an immigrant mentality feeds an insatiable appetite for grabbing land, both for the individual and for the collective.
For 35 years, Israel has made a supreme effort to take control of the physical space of the West Bank, which is perceived as an "outback" in which the Zionist revolution can be fulfilled.
But after investing tens of billions and settling hundreds of thousands, the entire built-up area of all the settlements is no more than 2 percent of the land in the West Bank. True, nearly half the West Bank is defined as "state land," but this formal definition does not make it controlled by Jews...
The enormous gap in the balance of forces should seemingly have tilted in favor of Israel, but the struggle is going to end in a tie in the short run, and in a Palestinian victory in the long run, because the physical space is filling up, running out, and has ceased functioning as the critical element. Instead, demography rules.
"The appropriate Zionist response," will boomerang against its perpetrators...
When will someone in an Israeli government get up and declare a glorious end to the Zionist enterprise?
Zionisme: De Eeuwige Vlucht
In Een Stalinistisch Verleden
Commentaar Wim Duzijn 2002
Serieuze discussies over het zionisme waren tot nu toe altijd onmogelijk. Het zionisme wordt door alle Westerse landen gezien als een 'heilig, onaantastbaar gegeven'. Wie het zionisme aanvalt tekent zijn eigen doodvonnis.
Van die waanzin moeten we af.
Geen enkele democratie kan voortbestaan in een wereld waarin het idool hoog op de troon wordt geplaatst.
Democratie is scheiding van staat en ideologie. Een democratie kent maar een ideologisch uitgangspunt: de staat is van en voor het gehele volk.
Dat volk bestaat uit goede mensen en slechte mensen, uit conservatieven en progressieven, uit kontlikkers en principiële strijders voor rechtvaardigheid, en alleen de erkenning van die diversiteit en de daaruit voortvloeiende erkenning van de rechten van elke burger (ook de burger die geen deel uitmaakt van het collectief dat de macht in handen heeft) maakt van een democratie een democratie.
Wie een dergelijke (volstrekt seculiere) democratieopvatting verdedigt - een opvatting dus waarbij staat en ideologie gescheiden zijn, omdat de staat van en voor iedereen (dus ideologieloos) is - zal nooit een situatie goedkeuren waarin blinde ideologen hun onredelijke, antidemocratische gedachtenconstructies tot leidend - en daarmee onderdrukkend - geestelijk principe mogen uitroepen.
Democratie is alleen dan democratie wanneer de staat het principe van de diversiteit verdedigt en dat kan een staat alleen doen door het steunen van diegenen die de vertegenwoordigers zijn van de diversiteit.
Niet de op macht beluste collectieven, die alleen maar zieltjes winnen om de mensen hun individualiteit af te pakken - dat zijn de antidemocraten die altijd zullen ijveren voor een wereld waarin de kritische enkeling tot slaaf van de massa wordt gemaakt - nee, de staat zal aan de kant moeten gaan staan van de enkelingen die kritisch verstand en pragmatische redelijkheid boven blinde, hersenloze volgzaamheid plaatsen.
Dat idee - dat door collectivisten altijd ‘elitair’ wordt genoemd, omdat een collectivist, antidemocraat als hij van nature is, het idee van de diversiteit afwijst - is niet nieuw.
Het principe van de diversiteit is de kern van elke wijsheidsleer, waar ter wereld ook. Elke beschaving van enige importantie verdedigde het veelvormigheidprincipe. Altijd werd de enkeling boven de massa geplaatst, niet om een blinde, autoritair ingestelde machtselite in het leven te roepen, maar om het volk het besef van veelvormigheid bij te brengen.
Collectivisten wijzen altijd de pluriformiteit af. Daarom zullen zij nooit met witte of zwarte vlaggen zwaaien, omdat wit (astrologisch: Maan, Kreeft, Moeder) en zwart (astrologisch: Saturnus, Steenbok, Vader) kleurloze, dus veelvormige anti-kleuren zijn, waarin alle andere kleuren opgaan.
Het jodendom is vanaf haar prilste begin een tegenstander geweest van de veelvormigheid. Het idee van de ene, monotheďstische God, die tot exclusief bezit van een enkele groepering wordt gemaakt, is een joods idee dat de ontkenning is van de democratie, die veelvormigheid is - polytheďstisch dus.
De Hebreeuwse bijbel werd samengesteld uit Arabische en Egyptische verhalen waaruit alle verwijzingen naar het bestaan van meerdere goden verwijderd werden. Sommige namen die aan god gegeven worden verwijzen nog naar het meergodendom, zoals de benaming ELOHIM waarmee dan weer de joodse god Jehovah wordt aangeduid, een god die op zijn beurt verwijst naar een zijnsgod die zichzelf 'Ik Ben Ik Ben' noemt, een begrip dat verwijst naar de oud-Egyptische opvatting dat 'God' het geheel van al het bestaande is, een (holistische) opvatting die je ook terug kunt vinden in mystieke stromingen binnen de Abrahamitische religies.
Maar ondanks al die (ontnuchterende) wetenschappelijke inzichten worden de begrippen monotheďsme en polytheďsme nog altijd op een primitieve wijze tegenover elkaar geplaatst, omdat we in een wereld leven waarin een serieuze, intelligente discussie over democratische en antidemocratische waarden domweg niet mogelijk is.
Altijd komt er wel weer een verknipte ideoloog aanhollen met een rode vlag, of een joods pamfletje of een heilig islamitisch boek, en altijd wordt de serieuze, nuchtere democraat weggejaagd, omdat de hysterische antidemocraten de macht in handen hebben.
De antidemocratie predikt de onverdraagzaamheid. De antidemocratie staat niet toe dat een enkeling via de totale identificatie met zichzelf het idee van de democratische veelvormigheid op een concrete wijze gestalte geeft.
Daarom noemde de hoofdfiguur van het christelijkie evangelie, Jezus van Nazareth, een man die je de eerste religieuze democraat zou kunnen noemen, zichzelf binnen een tribalistisch ingestelde joods-religieuze wereld ‘de Messias’.
Die daad was een individuele verlossingsdaad, een provocatie, en daarmee de ontkenning van het joods-tribale collectivisme, dat de dood is van de democratie.
Alleen joodse provocateurs - navolgers van Jezus - zullen Israël vrede kunnen geven, omdat vrede alleen daar mogelijk is waar het principe van de veelvormigheid wordt erkend.
Jezus was een pluralist. Hij ontkende de macht van de priester - riep de mensen op alles op alles te zetten om het priesterschap - dat alleen maar de meest negatieve instincten in de mens aanmoedigt - uit de weg te gaan en een directe, persoonlijke band te zoeken met God.
Wie wil verklaren waarom er in het verleden sprake was van een schitterende, hoogstaande Egyptische cultuur, die ver uitstak boven de chaotische, eeuwig strijd zoekende joodse anticultuur, die zal in de eerste plaats de houding tegenover God moeten onderzoeken.
Het jodendom als collectivistische beweging (mystieke stromingen die elke religie kent worden hier buiten beschouwing gelaten) staat geen persoonlijke band van de enkeling met God toe.
Waar mensen hun eigen Goden hebben - dus geen van bovenaf, dwingend opgelegd godsbeeld - daar zal nooit de een de ander op grond van zijn religieuze overtuiging vermoorden.
Dat principe - de gelovige die de mens die zijn geloof ontkent vermoordt - wordt nu door ons aanbeden.
Wij vermoorden de enkeling. Wij vermoorden de ongelovige anti-collectivist. Wij dienen de ene God, die de ontkenning is van de democratie.
Alleen de enkeling, de vrije (anarchistische) geest die niet de slaaf is van het monotheďsme (gezien als collectivisme) is een democraat en alleen hij verdient het serieus genomen te worden binnen een wereld die zich democratisch noemt.
Ondanks al onze mooie woorden nemen wij provocateurs niet serieus. Wij steunen nog altijd het stalinistische priesterschap, waarvan momenteel het door Amerika gesteunde zionisme (dat van het liberalisme en het socialisme inhoudsloze fraseologieën maakt) de belangrijkste vertegenwoordiger is.