In 1989, na de val van 'de Muur', die het einde inluidde van de communistische dictatuur in Oost-Duitsland maakte Anet Bleich (zie info hieronder) zich zorgen.
"De kleinburgers komen uit hun holen gekropen", merkte ze op, naar aanleiding van als reactionair ervaren 'Dood Aan Rood'-geschreeuw. Een tikkeltje overdreven (vond ik) omdat West-Duitsland een sterke sociaal-democratische partij bezat die plaats kon bieden aan al diegenen in Oost-Duitsland die er linkse sympathieen op na houden.
In Irak echter, dat geleid werd door een niet-marxistische partij met sterk autoritaire trekjes, proberen de Amerikanen een vorm van democratie in te voeren waarin geen plaats meer wordt ingeruimd voor een sterke socialistische partij, hetgeen in mijn democratische ogen een historische blunder zal blijken te zijn, omdat socialisme en Islam in de Arabische wereld onlosmakelijk bij elkaar behoren.
Het socialisme izou je kunnen zien als de politieke vertaling van de op gelijkheid en broederschap gerichte leer van de profeet Mohammed en omdat het de vrijheidsgedachte niet heilig verklaart biedt het plaats aan de auroitaire leiderschapsgedachte die bij de Arabische cultuur hoort, zodat diegenen die een modern politiek systeem in het Midden-Oosten op willen bouwen (een systeem dat past bij een Arabische moslimwereld) aan het socialisme niet voorbij zouden mogen gaan.
Puur objectief gezien had Saddam Hussein de ideale Arabische leider kunnen zijn, een verlichte dictator, die de verbindende schakel had kunnen zijn tussen het moderne, liberale denken, de sociale Islam en de oude Arabische cultuur, die heel simpel gesteld opgebouwd was op het aaneenscharen van een bonte anarchistische verzameling groeperingen rondom een door iedereen gerespecteerde autoritaire leider (een vorm van tribalisme die kenmerkend is voor grote delen van de Arabische wereld). De pre-Islamitische Arabische cultuur was sterk anarchistisch georienteerd, in die zin dat er sprake was van een grote mate van individualisme en een afkeer van bureaucratische regelgeving. Kil bureaucratisch, kapitalistisch denken, dat managers zonder hart en zonder principes genereert is in feite de ontkenning van de Arabische cultuur.
Saddam Hussein benadrukte het warme, gastvrije pre-Islamitische Arabische denken. Hij wilde de op collectivisering van het bestaan gerichte invloed van de fundamentalistische Islam terugdringen en juist daarom werd hij gehaat door conservatieve regimes die in Arabisering (gezien als anarchistisch vrijheidsverlangen) een bedreiging van hun machtspositie zagen.
Met het aanstellen van een Amerikaanse christelijke generaal - bij uitstek het symbool van de socialistenhaat - als hoofd van een Arabische natie zal de invloed van mensen die socialisme en pre-Islamitisch denken belangrijk vinden verdwijnen. Jay Garner, die de Amerikaanse bezettingsmacht in Irak een democratisch gezicht moet gaan geven, wil het socialisme als politieke kracht in Irak vernietigen. Hij praat daarom alleen maar met ouderwetse moslims, ouderwetse nationalisten en ouderwetse (geimporteerde) kapitalisten. Die drie groeperingen vormen de peilers waarop het nieuwe 'moderne' Irak moet worden opgebouwd.
Max van der Stoel - prominent PvdA-lid - begroet deze ontwikkeling. Hij schijnt een aanhanger te zijn van de anti-anarchistische 'Hef De Sociaal-Democratie Op'-stroming in de Partij van de Arbeid.. Een goede vriend van Anet Bleich, die zich net als Max laat leiden door sterke pro-Israelische gevoelens, waarvan het kenmerk is dat ze anti-socialistisch zijn..., wanneer je er van uitgaat dat de gelijkheidsgedachte een fundamenteel onderdeel van het socialisme is.
Wikipedia info (2024):
Anet Bleich (Den Haag, 2 september 1951) is een Nederlandse journalist, politicoloog, columnist en schrijver.
Ze studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). In 1969 en 1970 was ze tijdens haar studie lid van de Werkende Jongeren Groep, die ontstaan was binnen de linkse studentenbeweging van de universiteit. Behalve Anet Bleich was ook haar partner Max van Weezel lid van deze groep. Ze was van 1972 tot 1977 lid van de Communistische Partij van Nederland (CPN). Bleich was redacteur van De Groene Amsterdammer en kwam in 1989 in dienst bij de Volkskrant als columniste. Op 21 februari 2008 promoveerde ze op een biografie van Joop den Uyl, genaamd Joop den Uyl 1919-1987. Dromer en doordouwer.
Max van der Stoel (Voorschoten, 3 augustus 1924 – Den Haag, 23 april 2011) was een Nederlands politicus voor de Partij van de Arbeid (PvdA) en diplomaat. Naast minister van Buitenlandse Zaken, was hij tevens ambassadeur van Nederland bij de Verenigde Naties en de eerste hoge commissaris inzake Nationale Minderheden van de OVSE. In 1991 werd Van der Stoel benoemd tot minister van staat. Van der Stoel bekleedde daarnaast als bestuurder verschillende vooraanstaande functies op internationaal niveau, onder meer bij de Verenigde Naties en de Europese Unie. Vanaf 1 juli 2001 was Van der Stoel actief als speciale adviseur van Javier Solana, de secretaris-generaal/hoge vertegenwoordiger voor het gemeenschappelijk buitenland- en veiligheidsbeleid van de Europese Unie.
Ramzy Baroud & de val van Bagdad
Palestine Chronicle 16-4-2003
Iraq has fallen. For many, Iraq was just another country; just another example of American imperialism; just another business conquest for the ‘big corporations’, ideological conquest for the ‘neo-conservatives’, and a religious conquest for the fundamentalists (now flooding Qatar, Kuwait and Jordan to offer ‘their services’ to the battered nation of Iraq.)
But you have to be an Arab or someone conscious enough to look beyond the deceptive glasses of the American and British media and officials, to realize the magnitude of the catastrophe.
Iraq, in Arab history has been viewed as the liberator; it’s the “castle of Arab civilization”, the home of intellectuals, and the heart of the Arab world. For a growing population of Arabs who are pushing for a better a future, a more dignified one; seeking a ray of hope, a glimpse of change, the falling of Baghdad can never be described as anything but a catastrophe.
Commentaar 2003: Dat het begrip 'bevrijding' een begrip is dat op verschillende manieren kan worden geinterpreteerd bewijst de opstelling van Ramzy Baroud: 'editor-in-chief of PalestineChronicle.com'.
Voor hem is bevrijding in de eerste plaats erkenning van de rechten van de Palestijnen en omdat Saddam Hussein de enige Arabische leider was die de Palestijnen door dik en dun steunde is de val van Bagdad in zijn ogen een katatrofe - hetgeen ongetwijfeld een van de bedoelingen van de aanval op Irak zal zijn geweest.
Bush & Blair hebben met de bezetting van Irak de (democratische) verplichting op zich genomen de Sji-itische geestelijkheid aan de macht te brengen. Democratie, nomen ze dat. Hetgeen betekent dat wij als keurig nette democraten niet moeten luisteren naar de boodschap van Amerikaanse generaals, maar naar de boodschap van de Sji-iten.
Dat is de reden waarom hieronder een van het net geplukte tekst is geplaatst:
The message of Shi'ism to the world can be summarized in one sentence: "To know God."
Or in other words, it is to instruct man to follow the path of Divine realization and the knowledge of God in order to gain felicity and salvation.
And this message is contained in the very phrase with which the Holy Prophet commenced his prophetic mission when he said: "Oh men ! Know God in His Oneness (and acknowledge Him) so that you will gain salvation."
As a summary explanation of this message we will add that man is attached by nature to many goals in this worldly life and to material pleasures...
But in his inner and primordial, God-given nature man understands that all these are means created for man, but man is not created for all these things.
These things should be subservient to man and follow him and not vice versa. To consider the stomach and the region below it as a final end of life is the logic of cattle and sheep. To tear up, cut and destroy other is the logic of the tiger, the wolf and the fox. The logic inherent in human existence is the attainment of wisdom and nothing else.
This logic based upon wisdom, with the power which it possesses to discern between reality and the unreal, guides us toward the truth and not toward things our emotions demand or toward passions, selfishness and egoism. This logic considers man as a part of the totality of creation without any separate independence or the possibility of a rebellious self-centeredness.
In contrast to the current belief that man is the master of creation and tames rebellious nature and conquers it to force it to obey his wishes and desires, we find that in reality man himself is an instrument in the hand of Universal Nature and is ruled and commanded by it....
Some thoughts about the war - Gush Shalom 16-4-2003
Victory justifies nothing. No victory justifies an evil war. Quite the opposite. It just adds to the evil.
With the entry of American forces into Baghdad, opposition to the war in the US and Britain is dwindling. In other countries, too, doubts are starting to nibble away at the anti-war camp.
I find this difficult to understand.
Let's pose the question in the most provocative manner: what would have happened if Adolf Hitler had triumphed in World War II?
Would this have turned his war into a just one?
Let's assume that Hitler would have indicted his enemies at the Nuremberg war crimes court: Churchill for the terrible air raid on Dresden, Truman for dropping the atom bombs on Hiroshima and Nagasaki and Stalin for murdering millions in the Gulag camps.
Would the historians have regarded this as a just war? A war that ends with the victory of the aggressor is worse than a war that ends with their defeat. It is more destructive, both physically and morally.
U.S. Culture Advisers Resign
Over Iraq Museum Looting
By Niala Boodhoo, Reuters 18-4-2003
Two cultural advisers to the Bush administration have resigned in protest over the failure of U.S. forces to prevent the wholesale looting of priceless treasures from Baghdad's antiquities museum.
Martin Sullivan, who chaired the President's Advisory Committee on Cultural Property for eight years, and panel member Gary Vikan said they resigned because the U.S. military had had advance warning of the danger to Iraq's historical treasures.
"We certainly know the value of oil but we certainly don't know the value of historical artifacts," Vikan, director of the Walters Art Gallery in Baltimore, told Reuters on Thursday.
<.p>
At the start of the U.S.-led campaign against Iraq, military forces quickly secured valuable oil fields.
Baghdad's museums, galleries and libraries are empty shells, destroyed in a wave of looting that erupted as U.S.-led forces ended Saddam Hussein's rule last week, although antiquities experts have said they were given assurances months ago from U.S. military planners that Iraq's historic artifacts and sites would be protected by occupying forces.
"It didn't have to happen," Sullivan told Reuters. "In a pre-emptive war that's the kind of thing you should have planned for." Sullivan sent his letter of resignation earlier this week.
In de paleizen van Saddam Hussein zijn schilderijen aangetroffen van Rowena Morrill, taferelen waarin de strijd tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid centraal staat. Mannelijke sexualiteit heeft in het werk van Morrill vaak uitgesproken dierlijke, demonische eigenschappen zodat bevrijding van de vrouw door koene, dappere strijders noodzakelijk is.
Dat is het gevolg van het absurde demoniseringsbeleid van de neoconservatieven. Waar Henry Kissinger in de jaren zeventig vrede sloot met de Vietcongstrijders, die een toonbeeld van collectivistische, tegen de vrije geest gerichte wreedheid waren, daar weigerde Amerika het gesprek aan te gaan met Saddam Hussein, vanuit de ziekelijke gedachte dat Saddam Hussein het absolute kwaad zou zijn.
Onzin natuurlijk, omdat Saddam in feite een Amerikaan was. Hij is door Amerika in Irak neergezet vanwege zijn communistenhaat en zijn afkeer van religieus fundamentalisme. Kluizenaar moeten zijn was wel ongeveer het ergste voorstel dat je Saddam Hussein kon doen. Een grauwe vale verschoten jas, een donkere tulband, droeve blikken in de ogen, verstervend in de leegte van een zinloos universum..., welk zinnig mens (zou hij stellen) kan in zo’n levenswijze zijn eindbestemming zien?
Amerikaanse militairen zullen je enigszins verbaasd aanstaren wanneer je hen met die werkelijkheid confronteert. Ze wijzen naar de luxe van Saddams paleizen en ze proberen ons wijs te maken dat die luxe 'slecht' zou zijn.
Maar toch is het een bekend feit dat 20 procent van de Amerikanen superrijk en fel antisocialistisch zijn en dat ze er naar streven de armoede van de overige 80 procent alleen maar groter te maken.
Wie de kastelen en landhuizen bezoekt van Amerikaanse filmsterren zal ontdekken dat de paleizen van Saddam Hussein daarbij vergeleken onbeduidende bouwdoosjes zijn. Maar geen mens leidt ons – als een vorm van morele aanklacht die is gericht tegen de wandaden van het kapitalisme - rond in die weelderige paleizen - laat staan dat een Amerikaanse militair er een grote bom op gooit...
Ik heb die neiging wel eens. Om bommen te werpen op Amerikaanse paleizen. Maar dat is ordinaire jaloezie omdat ik momenteel in een gehorig armeluisflatje woon waar mijn gevoelige zenuwgestel kapot wordt gebombardeerd door liefhebbers van Amerikaanse hip-hop-muziek, waarvan het kenmerk is dat de melodische lijn bepaald wordt door een destructieve, alles vernietigende bassectie, een 'shock and awe' therapie als het ware, waar geen enkele gevoelige hersenpan tegen is bestand...
Als gevoelig mens kan ik daarom nauwelijks enige betekenis toekennen aan de waarden en normen die wij pretenderen te verdedigen. En die scepsis wordt alleen maar versterkt wanneer ik Amerikaanse militairen misprijzend het hedonisme van Saddam Hussein zie veroordelen.
Amerikaanse militairen realiseren zich niet dat Saddam Hussein een vertegenwoordiger was van het Amerikaanse optimisme. De sjiieten verwerpen Saddam Hussein niet omdat hij slecht was voor het volk, maar omdat hij weigerde Irak uit te leveren aan de melancholici, die in zijn ogen een soort negatieve doemdenkers waren, die een mens al zijn dierlijke, genotzuchtige verlangens af willen pakken.
Het woordje 'bevrijding' krijgt daarom een heel andere klank wanneer je het vrijheidsidee van Saddam Hussein tegenover het vrijheidsidee van de sjiieten gaat plaatsen.
Sji-isme in zijn pure, intellectuele vorm is streven naar eenheid en wijsheid, afwijzen van chaos en kiezen voor logica. Dat wilde Saddam Hussein met zijn benadrukking van een op humanistische waarden gebasserde ‘Arabische identiteit’ in feite ook
Sji-isme gezien als calvinistische godsdienstleer die de strenge begrenzende vorm boven het leven (wijsheid) plaatst is echter de dood van elke vrijheidsgedachte.
De vraag is voor welke vorm van Sji-isme de nieuwe Irakese leiders zullen kiezen...
Solo US Vote Against Harsh UN Resolutions Condemning Israel
Palestine Chronicle 18-4-2003
The United Nations Human Rights Commission (UNHCR) on Tuesday vehemently condemned Israel for its “mass killing” of Palestinians and for its illegal settlement policy in the occupied territory. The United States was the only member to oppose all four resolutions condemning Israel’s repressive measures and calling for an immediate halt to settlement activity in the West Bank and Gaza Strip.
The US delegate charged that the hard-worded criticism of the Jewish state was unfair and one-sided, but that did not stop the commission from delivering the sharpest rebuke to Israel since the Intifada erupted 20 months ago.
Israel is regularly condemned by the top UN human rights body consisting of 53 nation members.
Leading Iraqi Exile Criticizes U.S. Contract Awards
Reuters 19-4-2003
A prominent Iraqi exile said only a democratically elected government should be allowed to sign the massive contracts needed to reconstruct the country.
Former Foreign Minister Adnan Pachachi criticized Washington over its plans for a U.S.-led civilian authority to hand out reconstruction contracts without the approval of an elected Iraqi government.
"No one has the right to commit Iraq to obligations and costs," he told a news conference in Kuwait. "Only an Iraqi government can do that. A parliament should also endorse the agreements."
Pachachi, seen as a potential future policymaker, also said he wanted a U.N.-sponsored conference to select an interim Iraqi government over the civil authority headed by retired U.S. general Jay Garner.
"We believe that the involvement of the United Nations will give (the government) legitimacy and greater acceptance worldwide and among Iraqis," Pachachi said.
Middle East wars: a humanitarian view
Peter Gubser, President of American Near East Refugee
Daily Star, Lebanon, 19-4-2003
Wars invariably have negative impacts on civilian populations. The war in Iraq and the violent conflict in Israel and the Palestinian territories are not exceptions. People have been killed and injured in great numbers. Food, water, and health care are scarce or non available for various reasons, severely degrading the welfare of children, women, and men.
Military occupation, especially one that lasts more than a few months, invariably has negative consequences: resentment, corruption, violence, dependency, societal and political distortion...
The war in Iraq and the dramatic and heart-rendering suffering of the Iraqi people, should not divert us from the necessity for forceful attention to the Palestinian-Israeli conflict.
It too is dramatic and people are suffering. Since September 2000, over 2200 Palestinians and 700 Israelis have lost their lives. About 22,400 Palestinians and 4800 Israelis have been injured
Equally important, over 30% of Palestinian children suffer from acute or chronic malnutrition which means these young people will not fully develop mentally or physically.
Flashback 28-9-2000
Sharon bezoekt Tempelberg
Begin Palestijnse opstand
"28 september 2000: In Jeruzalem en Ramallah raken Israelische agenten slaags met Palestijnen die demonstreren tegen een bezoek aan de Tempelberg door de Israelische oppositieleider Ariel Sharon. Sharon is voor hen een van de meest gehate Israelische politici, vanwege zijn rol bij het bloedbad in de Palestijnse vluchtelingenkampen Sabra en Shatila in Libanon van 1982. De Palestijnse leider Yasser Arafat noemt het bezoek van Sharon 'een bedreiging voor de islamitische heilige plaatsen'." (de Volkskrant)
Commentaar 2003:
Islamitisch kun je de tempelberg moeilijk noemen. Mohammed heeft nooit Jeruzalem bezocht. Islamitisch is in feite ook een onzinnige term. God is geen Islamiet, alleen de gelovige is Islamiet. God is een God voor iedereen en wie God wil eren noemt zichzelf daarom 'godsdienstig' of 'godsdienaar'.
De tempelberg heeft met God weinig te maken. Het is een uiterst wereldse plek waar in een ver verleden onrecht is geschied, omdat een onschuldig, naar waarheid en rechtvaardigheid verlangend mens er door principeloze machthebbers op een meedogenloze wijze ter dood werd veroordeeld. Alleen daarom kun je er een gedenkteken op plaatsen.
Wie protesteert tegen onrecht en de terreur van wrede, leugenachtige opportunisten, die bouwt momumenten die ten doel hebben het recht en de compassie te eren.
Dat is de taak van degenen die op de tempelberg 'godsdienst' wilen bedrijven. Maar dan ook echt de enige werkelijk zivolle taak...