Veel wetenschappers zijn de mening toegedaan dat
de astrologische wetenschap geen eigen theorie mag ontwikkelen. Ze
verwijten de astrologie zelfs dat zij een theorie hanteert, zonder zich te
realiseren dat wetenschap zonder theorievorming ondenkbaar is.
In de prille oudheid beperkten veel astrologen zich tot het formuleren van
eenvoudige voorspellingen, maar of die eenvoud kenmerkend was voor de
astrologiebeoefening in zijn geheel is niet bekend, omdat de kennis waar
die mening is op gebaseerd vooral afkomstig is van materiaal dat afkomstig
is uit paleizen van koningen en regenten, die alleen geinteresseerd
waren in die aspecten van de astrologie die nuttig konden zijn voor de
stabilisering en bevestiging van hun machtsposities.
Momenteel staat het berekenen en
analyseren van geboortehoroscopen, die een psychologisch portret van een
mens verschaffen centraal. Daarbij wordt gekeken naar de invloeden die de
Zon, de Maan en de planeten uit oefenen op de mens, die als bewoner van de
aarde in een centrumpositie wordt geplaatst. Hij is als aardebewoner het
middelpunt van het heelal.
Geschiedenis:
De astrologie is
waarschijnlijk ontstaan in Babylonie (ook wel tweestromenland genoemd: het
gebied tussen de Tigris en de Eufraat, waar zich het huidige Irak bevindt).
Van daaruit werd de kennis doorgegeven aan
China, India en het Westen, waar verschillende, onderling met elkaar
verbonden astrologische scholen ontstonden. De eerste horoscoop die op een
serieuze wijze de astrologische principes tot uitdrukking brengt stamt uit
het jaar 409 voor Christus.
In de 2de eeuw van onze jaartelling begint de
bekende astronoom Claudius PTOLEMEUS zijn Tetrabiblos met een voorwoord waarin hij op een
overtuigende wijze de astrologie verdedigt. Na de val van het Romeinse Rijk
neemt de invloed van de astrologie in het Westen af, maar komt zij tot
nieuwe bloei in de landen die tot het 'Oosten' behoren.
In de 12de eeuw begint er in het Westen weer
belangstelling te ontstaan voor astrologie, maar tot een nieuwe
bloeiperiode komt het niet meer, vooral ook door de tegenwerking van de
christelijke machthebbers, die de astrologie beschouwen als een ontkenning
van het principe dat God het lot van de mensen op een beslissende wijze kan
(beter gezegd: 'behoort te') beinvloeden.
Aan het einde van de
17de eeuw werd de astrologie binnen intellectuele kringen algemeen beschouwd
als een pseudowetenschap. Niet alleen omdat de astrologie anti-christelijk, dus immoreel was, maar ook omdat de
astrologie een wereldbeeld zou hanteren dat in strijd is met de
werkelijkheid. Een theorie die de mens als aardebewoner centraal stelt is voor
moderne wetenschappers onaanvaardbaar. Het is onzinnig, stelt men, om de
mens tot centrum van ons heelal uit te roepen. De mens is slechts een door
toeval en willekeur bepaald bijproduct van een proces dat volkomen
onafhankelijk van hem in gang werd gezet.
Uit deze zogenaamd wetenschappelijke houding ('zogenaamd', omdat een
filosofisch, speculatief weten tot 'wetenschap' wordt uitgeroepen) spreekt
een uiterst negatieve mensbeschouwing. De mens mag
weinig meer zijn dan een onbeduidend stofje in een geheimzinnige wereld, die nooit aan een nader onderzoek onderworpen hoeft te worden, omdat onthullende verklaringen van menselijk gedrag als zinloos worden ervaren.
Je zou de moderne wetenschap derhalve een immoreel (nihilistisch)
denksysteem kunnen noemen. Ze accepteert het niet-weten en levert zich
machteloos uit aan immorele machthebbers die stellen dat de mens voor
altijd een onverklaarbaar monster dient te blijven, een object dat alleen
als manipuleerbaar 'ding' gekend mag worden.
Platvloers, aan quasi-religieus machtsdenken gebonden
materialisme staat hier tegenover intelligente, vrijheidslievende
spiritualiteit.
Principes:
Hoewel een
geboortehoroscoop een statisch geheel is, een fotografische weergave van de
planetenstanden op het moment van de geboorte, is zij toch betrokken bij
het dynamische proces van zich voortdurend aan de hemel voortbewegende
planeten. Dat komt omdat een geboortehoroscoop volgens de astrologische
theorie niet zomaar een plaatje is, dat in een la van de kast gelegd wordt,
maar een programma, dat onderdeel uitmaakt van een groter systeem.
Je zou het leven kunnen zien als een immens computersysteem waarin alle
informatie op een zinvolle wijze is opgeslagen. Binnen zo'n
systeem blijft alle ingevoerde informatie bestaan, en bij alles wat we doen
zullen we rekening moeten houden met datgene wat
er al is.
Juist omdat dit denkbeeld
ons confronteert met de complexiteit van het menselijke bestaan worden veel
mensen erdoor afgestoten. Wie gemakkelijke oplossingen zoekt, zal alles wat
ingewikkeld is afwijzen. Men vlucht weg in een schijncomplexiteit, die de
werkelijke problemen behoort te verdoezelen. Wetenschap wordt op die manier
een vluchtweg voor gemakzuchtigen en verblinde
machthebbers, die kiezen voor het schematiseren van het bestaan, zonder rekenig te houden met de spirituele behoeften van de
mens (zoals verlangen naar zingeving, liefde en geloof in een geniale
kracht, die uitstijgt boven de kleinzieligheid van
egoistisch, nivellerend materialisme).
Astrologie is geen vlucht in een schijnwereld.
Astrologen zien alles wat er is en ze proberen dat alles te verklaren. Met
zweverigheid en occultisme heeft dat niets te maken. Je kunt alleen die
mensen zweverig noemen die de realiteit ontkennen, of die de realiteit
willen aanpassen aan hun ideologische denksystemen. De astrologie (of beter
gezegd: de intelligente mens die de astrologie op een serieuze wijze wil
beoefenen) weigert dat. Wat is, dat is - "Ik ben Ik ben" -
daar valt niet aan te tornen. En omdat alles is, zul je er mee moeten leren
leven - met de nadruk op 'leren', een woord dat in een weten
afwijzende dwingelandwereld ('de sterke heeft gelijk') altijd wordt
afgewezen.
Wat veel zich 'nuchter'
noemende mensen afstoot in de astrologie is het gebruik van simpel ogende
plaatjes en voorstellingen. Het feit dat er maar twaalf dierenriemtekens
bestaan, die een verklaring zouden bieden voor het menselijke gedrag op
aarde lijkt absurd. Maar wie de moeite neemt om te kijken op welke manier
dat getal twaalf wordt toegepast die ontdekt al snel dat uit een simpel
basisgetal uiterst ingewikkelde afgeleide getallen kunnen ontstaan. Je zou
hier weer weer een vergelijking kunnen maken met
een computer, die in wezen een zeer simpel apparaat is, dat alleen maar met
nullen en enen kan werken. Je zou je kunnen afvragen hoe zo'n
simpel apparaat gebruikt kan worden om ingewikkelde processen te besturen,
maar toch doen we dat niet. We accepteren het feit dat eenvoudige processen
een complexe wereld in gang kunnen zetten, besturen zelfs.
Het heelal kan gezien worden als een computer. Wie binnen dat complexe
geheel op zoek gaat naar eenvoudige processen zal meer over dat heelal te
weten komen.
Mensen die denken dat de extreem
ingewikkelde processorchip van hun computer de kernprincipes van het
fenomeen 'computer' vertegenwoordigt hebben het
mis. Die processorchip is in feite een abnormaliteit, waaruit het
onvermogen spreekt eenvoudig te zijn.
Intelligente complexiteit koppelt
eenvoudige systemen aan elkaar. Onzinnige complexiteit vernietigt de
eenvoud en maakt daarom kennis onbereikbaar voor grote groepen mensen.
De astrologie vertegenwoordigt de zinvolle complexiteit. Ze gaat uit van een basissysteem van 12
dierenriemtekens en ze bestudeert de weg die de planeten aflegt door de
dierenriem.
Tijdens hun tocht door het heelal maken de planeten, gezien
vanuit het standpunt van de aardse waarnemer, hoeken met elkaar. Astrologen
spreken in dat geval over: 'Aspecten', planeten maken positieve of
negatieve aspecten met elkaar, dat wil zeggen: er is spraken van bepaalde
afstanden die vanuit het theoretische systeem positief of negatief genoemd
worden.
Ptolemeus kende slechts vier aspecten:
180 graden, 120 graden, 90 graden en 60 graden. Johannes KEPLER en andere
astronomen voegden er een aantal aspecten aan toe.
Het computerprogramma New Age Astrologie, dat op deze website bij alle
duidingen en interpretaties wordt toegepast, breekt met het traditionele
aspectensysteem en hanteert een systeem dat zowel nieuw als oud is.
Nieuw omdat het bestaande tradities terzijde schuift, oud, omdat het een systeem
hanteert dat is gebaseerd op het in de oudheid als heilig beschouwde getal
'zeven'.
Daar komt bij dat de gehanteerde marges strikt worden beperkt. Waar het tradtionele systeem marges tot
10 graden plus en min hanteert, daar geldt binnen het New Age systeen een maximale marge van 1 graad.
Een geboortehoroscoop is, zoals gezegd, een fotografische weergave
van de sterrenhemel op het moment van de geboorte.
Een horoscoop is opgebouwd uit twaalf huizen. Belangrijke punten in de horoscoop zijn
de ascendant (middelpunt van het eerste huis) en
het midhemelpunt (middelpunt van het tiende huis).
Elk van de twaalf huizen heeft zijn eigen
invloed op het leven van de mens. Van belang daarbij is welk
dierenriemteken dat huis beheerst, welke planeten zich erin bevinden en
welke aspecten de planeten met elkaar maken.
Alleen mensen die op dezelfde
plaats en op hetzelfde tijdstip geboren zijn hebben dezelfde horoscoop.
Wetenschappelijke geldigheid:
Eeuwenlang al wordt de astrologie onder
vuur genomen door critici uit wetenschappelijke en religieuze kringen. Het
is heel merkwaardig om te zien hoe zich 'wetenschapper' noemende mensen zij
aan zij staan met extreem religieuze fanatici wanneer het er om gaat de
astrologie te bestrijden.
Het lijkt wel alsof in deze moderne tijden
wetenschap een vorm van extreem rechts fundamentalisme geworden is, een
ideologisch systeem dat alles wat naar anti-idelogische bewustwording streeft kapot wil naken.
Astrologie is op zoek naar de waarheid, ook als die waarheid niet in de
morele denkkaders van ideologen past. Daarom is astrologie een echte
wetenschap, een poging de werkelijkheid te begrijpen, zonder daarbij
gehinderd te worden door vals-morele, niet-wetenschappelijke belemmeringen en
beperkingen.
Causaliteit en Synchroniciteit
Vanuit wetenschappelijke
hoek wordt de astrologie vaak verweten dat zij geen verklaring kan bieden
voor de invloeden die planeten zouden uitoefenen op het menselijke gedrag -
gedacht wordt aan straling en energiegolven, krachtverschijnselen dus, die
waarneembaar en meetbaar zijn.
Gustav Jung plaatste tegenover dat argument zijn theorie
van de synchroniciteit: Het voorkomen van het een, gaat samen met het voorkomen van iets anders.
Een gebeurtenis veroorzaakt dus een andere gebeurtenis, zonder dat er
sprake is van meetbare krachtsinvloeden. Het enige wat meetbaar is zijn de
effecten. We zien iets gebeuren en we kunnen nagaan of dat gebeuren
samengaat met astronomische (of aan de astronomie ontleende)
verschijnselen, die binnen de astrologische theorie zinvol worden gemaakt.
Waarom deze vorm van causaliteit wordt afgewezen is raadselachtig. Ons
universum zit boordevol raadselachtige, onverklaarbare verschijnselen, die
allemaal een plaats krijgen binnen het beeld dat we hebben opgebouwd van
het heelal. Dat beeld is geen wetenschappelijk beeld in de strikte zin van het woord. We kunnen beschrijven
wat we zien, maar zodra we gaan verklaren vallen we terug op het theoretische, dus
speculatieve, beeld.
Het is de taak van de onafhankelijk
denkende mens zijn eigen oordeel te bepalen.
Zie ook: Astro-Brieven aan de Volkskrant