Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 13:38
Door Kris in het vak van de spirituele anarchisten te plaatsen, wat ik overigens wel een verwarrende term vind, beperk je mi zijn gedachtengoed. De geest van een ieder zou eerst zelf uit moeten maken wat een spiritueel anarchist eigenlijk is, voor hem in dat hokje te plaatsen. Voor mij was het in ieder geval geen spiritueel anarchist, maar meer een vijand die mij ongevraagd op mijn zwakke plekken wees.
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 13:40
Greet Hofmans was natuurlijk ook een gevaartje, voor een ieder eigenlijk, door haar opdringerigheid. Wat nog niet wil zeggen dat het gevaartje dooft als je het de straat opzet.
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 13:42
Ik heb niet veel met koningshuizen of met Bea in het bijzonder maar dat ze eventueel anarchistische daden verrichtte tegen het spirituele anarchisme, whatever that may be, pleit voor haar.
Avatar van Wim Duzijn Wim Duzijn 28-08-2010 16:00
Ik zie niet in GHIJSA in welk opzicht een anarchist een ander zou beperken door hem 'anarchist' te noemen. Het zijn de vijanden van het anarchisme die een anarchist beperken via een vijandige (beperkende) interpretatie van het begrip.
Mensen die niet in staat zijn 'de groep' los te laten zullen in anarchisme altijd chaos, verderf en moreel verval ontwaren. In hun wereld is alles wat afwijkt van de norm 'immoreel'...
Een mooi voorbeeld is het conflict tussen Friedrich Weinreb en zijn echtgenote. Beiden maakten deel uit van de Greet Hofmans-groep. Friedrich voelde zich er thuis, omdat hij als anarchist alles met alles wilde combineren, met de bedoeling een hogere eenheid te bereiken, hij benaderde de werkelijkheid om zich heen met een open geest. Zijn vrouw echter was orthodox, d.w.z. anti-anarchistisch gericht en zij voelde zich er niet echt thuis. Typerend was haar opmerking: "Jammer dat het geen Joodse club is...".
Avatar van Wim Duzijn Wim Duzijn 28-08-2010 16:05
De opmerking over Beatrix is onredelijk, een soort eigenwijzigheid waar ga ik verder niet op in ga. Een poging ook anarchisme op een negatieve wijze te omschrijven. Zo van: 'Een anarchist is een onredelijk persoontje dat willekeurige mensen, die als gevaarlijk worden beschouwd, een bom onder de stoel schuift..." Hoe kun je nou een vrouw verdedigen die krachtens haar functie in feite de vijand is van een man die een clicheloos bestaan verdedigt...?
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 17:25
Dus omdat jij jezelf een anarchist vindt geeft jou dat een vrijbrief om een ander een anarchist te noemen en zelfs nog verder in het nauw te drijven door hem te specifiëren als een spiritueel anarchist.
Kris is gewoon geen spiritueel anarchist, of het moet een stille geweest zijn, ik ben het nooit in zijn geschriften tegengekomen.
Je hebt mij trouwens niets horen zeggen over eventuele vijandigheid tov anarchisten, ik sta op goede voet met het anarchisme, niet om een of andere sociale rede maar omdat ik dat zelf uitvoerig heb onderzocht. Als iemand mij in het anarchistenvak had geduwd voor ik zelf besloten had dat ik mij daartoe wilde beperken, zou een ander mij niet spiritueel maar toch wel sociaal-cultureel beperken.
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 17:33
Weinreb in de Hofmans-groep, dat had ik niet voor mogelijk gehouden. Even heb ik nog getwijfeld of ik het woord Hofmansgroep wel uit zou spreken want als er enige verwarring heerst met de Hofstadgroep hebben ze dat zo gescand en voor je het weet komen ze je computer leeghalen. Niet dat ik daar bang voor ben maar het is wel verdomd lastig.
Afijn, wonderbaarlijk dus, je aan te sluiten bij deze bedillerige tante, als je zelf van die mooie boeken schrijft. Ik heb het nog wel even gechecked. Greet was volgens mij niet anti-anarchistisch maar spiritueel anti-orthodox anarchistisch. Zeker weten doe ik het niet.
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 17:36
De onredelijkheid over de opmerking over Bea ontgaat mij volkomen, je argument slaat op niets en heb ik daarmee afgewezen. Tov Bea zou je mij eerder een sociaal-cultureel anarchist kunnen noemen.
Avatar van Wim Duzijn Wim Duzijn 28-08-2010 18:51
Tja, erg redelijk en ordelijk zijn je reacties niet GHIJSA. De ene keer weet je niet wat anarchisme is, verwijt je mij dat ik een ander anarchist noem, de andere keer weet je het precies en verwijt je mij dat ik het begrip op een onjuiste manier hanteer.
Het feit dat je 'de Majesteit' een 'sociaal-cultureel anarchist' noemt versterkt mijn vertrouwen in je kunde niet. De lieve meid zal best wel een paar vrijzinnige trekjes hebben (ze schijnt ook artistieke trekjes te hebben), maar je kunt toch moeilijk iemand die zich 'MAJESTEIT' laat noemen het etiket 'anarchist' op het hoofd plakken. Juliana had een hekel aan het woord 'majesteit'. Zij wilde graag 'mevrouw' genoemd worden en werd woedend wanneer linkse mensen haar 'een aangepaste trut' noemden...
Avatar van Wim Duzijn Wim Duzijn 28-08-2010 18:56
Juliana (die de leidende figuur was binnen de Greet Hofmansgroep - zij was echt niet de juffrouw van de weecees...) stond op goede voet met zowel de anarchist WEINREB als de spirituele anarchist MARTIN BUBER.
Het dagblad TROUW merkte ooit het volgende op: "Buber verzet zich zowel tegen het collectivisme, en daarmee tegen de staatsbureaucratie die dwang uitoefent over het individu, als tegen het individualisme. Daartussen, stelt hij, zit de dialoog, die beide overstijgt." "Hij smeedt het religieus anarchisme en het dialogische denken aaneen." (TROUW, theologische pagina)"
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 20:35
Wat anarchisme is, daar hoeven we geen doekjes om te winden, de term betekent 'geen heerser'. Je laat je dus door niemand de les lezen maar je zoekt in jezelf naar je essentie, naar je geest of naar andere zweverige vormen, die je vervolgens tot jouw gedachtengoed maakt.
Ga de straat op en houd een enquete of mensen zich soms onder invloed van gedachtengoeden van andere mensen stellen of dat ze hun eigen geest onderzoeken. De groep anarchisten zal zo uitdijen dat de term waardeloos geworden is.
Maar nu zijn er schijnbaar mensen die bepalen wie er in die groep horen en wie niet. En dat terwijl de mensen die schijnbaar in de groep mogen er niet inwillen omdat ze anarchist zijn. Duidelijker kan ik echt niet.
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 20:37
Het zich majesteit laten noemen staat geheel buiten de anarchistische zaak. Ik laat mezelf ook graag majesteit noemen.
Avatar van ghijsa ghijsa 28-08-2010 20:43
Martin Buber, ook al anarchist, hopelijk zat hij niet ook nog bij de Hofmansgroep. De aanhaling uit Trouw is een beetje een ongemakkelijke omdat anarchisme niet ging over verzet of vijandelijkheid, wat natuurlijk niet wil zeggen dat Buber zich nergens tegen verzette maar dan toch niet in hoedanigheid alsa anarchist.
Avatar van Wim Duzijn Wim Duzijn 29-08-2010 09:35
Als anarchisme dan zo gemakkelijk is, waarom noemt iedereen zich dan jood, moslim, christen, socialist, links, rechts, kletsmajoor enz...? De angst om buitenbeentje te zijn is zo groot, dat elke puber zijn volwassen leven begint met zich aan te passen aan de heersende mode. En in feite houdt die aanpassingsdrang nooit op... Waarom denk je dat Erich Fromm een boek heeft geschreven met de titel 'Angst voor de vrijheid'?
Anarchisme op een ruime wijze interpreteren, zoals jij dat doet, en dan zeggen dat iedereen anarchist is lijkt leuk, maar is in feite een volstrekt onlogische vorm van redeneren die alleen maar in dienst staat van het gelijk willen hebben.
Alle uitspraken van spirituele anarchisten die hier op dit blog worden geciteerd worden aan de kant geschoven en via een eigen, uitermate onredelijke, definitie onzinnig gemaakt. Via dat soort debatingtrucjes kun je alles onzinnig maken...
Jezelf majesteit noemen wanneer je een stukje niets bent is weinig meer dan een onzinnige grap. Anarchisme verzet zich tegen valse autoriteit. En die valse autoriteit ontstaat daar waar je macht koppelt aan een vorm van gezag die op niets berust.
Het zou allemaal grappig zijn wanneer het een spel zou zijn, grappige onzin dus, maar autoriteiten spelen zelden een spel.
Joden spelen niet, christenen spelen niet, moslims spelen niet. Het anarchistische begrip HOMO LUDENS speelt in hun anti-anarchistische wereld geen rol. Ze slaan je zelfs dood wanneer je 'spelen' wilt...
Relativering (en dat is de filosofische waarde van het spel) is de duivel in elke heerserswereld die de ander tot bezit wil maken...
Avatar van ghijsa ghijsa 29-08-2010 10:48
Ik gaf de voorbeelden alleen om feitelijk weer te geven dat anarchisme een onzinnige term is. De term zoals deze in het taalgebruik gebezigd wordt betekent 'geen heerser", maar ten eerste bestaat dat helemaal niet en ten tweede maken bijvoeglijke naamwoorden de term alleen maar onduidelijker, omdat het bijvoeglijke naamwoord juidt aangeeft wie nu eigenlijk wel je heerser is.
Het leverde in ieder geval een aangenaam gesprek op...