Ariel Sharon's farm, Sycamore Farm (Sycamore of Shikmim = vijgenboom), is the largest private farm in Israel, a thousand acres near the desert town of Sederot, worked by laborer's from Thailand, (not Palestinians), and originally bought with the help of the Hollywood producer Meshulam Riklis.
Sharon feels his farm is physical evidence of Zionism in practice:
"Zionism is physical. Farming the land, holding the land, is Zionism.
It means that we defend ourselves and our land. And if we give over any of it to a Palestinain state it must be in Israel's best interest. (Jeffrey Goldberg, 2001)
Emma Brockes: I ask him, don't the Palestinians love the land too? "Yes," he says, "they love the land."
Does he respect that?
"I respect it. In point of fact, they are wonderful farmers." (Guardian 7-11-2001)
Israël & de vijgenboom
www.kerken.com info 2003
Meer en meer hecht ik in de prediking van de eindtijd waarde aan de redes van de Here Jezus. Je kunt zeggen dat deze redes vooral uit Matteüs 24 en uit Lucas 17 en 21 de marsroutes zijn van de hemelse Generaal. In de rede over de laatste dingen in Lucas 21 heeft de Here Jezus het over Israël en Jeruzalem. Hij zegt uitdrukkelijk in vers 29: 'Let op de vijgenboom!'
De vijgenboom staat symbool voor Israël. Het wapen van het moderne Israël is een 7-armige kandelaar (Menorah) met twee vijgentakken op een blauwe achtergrond.
En nu roept de Here Jezus ons op om op de vijgenboom te letten. In welke zin dan? Nu als die gaat uitlopen, is de zomer nabij, zegt vers 31. Zo moet u ook, zegt onze Here, wanneer u dit ziet gebeuren, weten dat het Koninkrijk van God nabij is.
Sycamore = communication,
love, learning to receive
The Menorah: "tree of life"
The seven branched candelabra (menorah) was created in the wilderness and later transferred to Solomon's Temple in Jerusalem. By the time the temple was destroyed in 70 C.E., the menorah had been a Jewish symbol for many years.
The use of replicas of the menorah for religious purposes was prohibited for many years. Eventually, menorahs began to appear as symbols in mosaic designs on synagogue floors, walks and tombstones. Later, they were displayed in synagogues.
Over centuries, the seven branches of the menorah came to symbolize the seven heavenly bodies and the seven days of Creation. The shape, a central shaft with three branches on either side, suggests a tree. The "tree of life" theme is common in Jewish thought , and the menorah, like the Torah, is sometimes referred to as a "tree of life." (webinfo)
Miriam is best known for helping to deliver Moses at the Nile River and leading the Hebrew women in singing, dancing, and playing drums after crossing the Red Sea. Later, she and her brother Aaron challenge the actions and authority of Moses. She understands leadership to embrace diverse voices, female and male... (jwa info)
Anton Marks: "We know that all of the Israelite brought Egyptian gods and practices with them and it is not far-fetched to think that Miriam (Aaron and Moses' older sister) was part of the consciousness-altering rhythm which was part of a priestly myth-play brought to destructive consummation at Mount Sinai as the golden calf was called back into action.
This "rising up to play" involved eating, drinking, nakedness and musical worship. The goddess Hathor is the best candidate for the Mother Goddess of the Mount Sinai idolatry. Here priestessess or prophetesses were highly trained with musical instruments, cultic songs and be able to join in the religious dance.
"Consistent with this Hathor was the Mistress of Drunkeness from some product of the sycamore fig which both intoxicated and induced an altered state of consciousness.
Music and drugs were co-consiprators in religious ecstasy. The ergo of barley was well known.
And, it should be remembered, that as the goddess of fertility, drunkenness, and enchanting music, Hathor was something like the modern equivalent of a Mistress of Sex, Drugs, and Rock & Roll." (Webinfo Anton Marks)
Astrologisch commentaar WD 2003
Hoewel mensen graag symbolen hanteren die verwijzen naar de vrijheid die de mens heeft zichzelf te ontplooien op een wijze die bij zijn aanleg en karakter pas - denk aan het fraaie begrip 'levensboom' (waar de menorah naar zou verwijzen) - proberen religieuze mensen zelden de concrete werkelijkheid te ontdekken die achter de symbolen verborgen ligt.
De vijgenboom (Ariel Sharon noemde zijn boerderij Sycamore=vijgenboom Farm) wordt algemeen gezien als een symbool dat gebruikt kan worden om mensen ervan bewust te maken dat de wereld ruimer is dan het beperkte bestaan dat hen door kleinburgers (vormgebonden mensen) wordt aangereikt. Een kleinburger is klein omdat hij of zij het bestaan 'verkleint'. Dat is de reden waarom de wilde, genotzuchtige Hebreeuwen die in Aaron en Miriam vrijzinnigheid ontdekten in eerste instantie de Wet van Mozes afwezen, omdat die Wet niet werd gezien als een zinvolle ordening van het bestaan die in dienst werd gesteld van het leven, maar als een heilig verklaarde - en daarom onderdrukkende orde - die het verlangen naar genot en liefde, dat bij het aardeteken Stier behoort ontkent.
Astrologisch gezien verwijst 'het gouden kalf' naar de vaste tekens Leeuw (vuur-goud) en Stier (aarde-genot)
De profeet Mozes daarentegen staat voor eenvoud en 'de wet' (astrologisch Steenbok-Saturnus) en een wraakzuchtige, bestraffende God Schorpioen-Pluto).
De Liefde en de Dood
De dierenriem is opgebouwd uit twaalf tekens, waarvan de ene helft het spiegelbeeld vormt van de andere helft, om aan te geven dat in het leven niets eenduidig opgevat mag worden, omdat elk deel de kiemen van het tegendeel in zich herbergt.
De oude Egyptenaren waren zich daar heel goed van bewust. Vandaar dan ook dat Hathor (Atauri) niet alleen de godin is van de Liefde (Stier=Venus), maar ook van de Dood (Schorpioen=Pluto).
Stier (Atauri) en Schorpioen (Serket) zijn twee tekens die (net als de tekens Kreeft en Steenbok = vader en moeder) in de dierenriem tegenover elkaar liggen. Ze zijn tegenpolen en toch hebben ze elkaar nodig ter wederzijdse aanvulling en correctie.
Abbas Demands Washington To Stop Assassinations
Fathi Sabbah, Dar Al-Hayat 18-6-2003
Palestinian Premier Mahmoud Abbas (aka Abu Mazen) has discussed with the head of the supervision committee, John Wolf, the future of the peace process and the means to implement the Roadmap, as well as the Palestinian commitments mentioned in the plan.
Mohamad Dahlan, Minister of the Security Affairs, attended the two-hour meeting. Wolf left without making any statement.
Following the meeting, Michael Tarazi, legal advisor to the PLO, said it was serious. Tarazi, an American with Palestinian origins, added that Abbas had asked Wolf and the U.S. administration to stop the occupation and the Israeli attacks on Palestinians, including the assassinations, invasions and house demolition, as well as to release the hostages and all the arrested people in the Israeli prisons.
He also said that Wolf described the Palestinian-Israeli conflict to be political, and therefore no military arrangement can solve the conflict, only a political one will.
Come let us go up to the mountain of the Lord,
that we may walk the paths of the most high.
And we shall beat our swords into ploughshares,
and our spears into pruning hooks.
Nations shall not lift up sword against nation
neither shall they learn war any more.
And none shall be afraid,
for the mouth of the Lord of Hosts has spoken.
Settlers at West Bank Outpost Fight Back
By Jason Keyser, Associated Press Writer 19-6-2003
Angry settlers got into bloody fistfights with soldiers and police trying to dismantle the West Bank settlement outpost of Mitzpeh Yitzhar, the first inhabited outpost being removed under a new U.S.-backed peace plan. The year-old outpost consisted of four tents and two makeshift buildings of corrugated metal and concrete and had about 10 residents.
But about 200 people from nearby Jewish settlements converged on the hilltop Thursday morning, blocking the road leading to Mitzpeh Yitzhar with cars, burning tires and sharp objects to hinder the authorities... As part of the "road map" peace plan, which envisions the creation of a Palestinian state by 2005, Israel must take down unauthorized settlement outposts in the West Bank set up over the last two years. Officials from the Peace Now group, which opposes settlements, says there are 62 such outposts and a total of more than 100 set up since 1996.
"And the Lord God planted a garden in Eden, in the East; and there He put the man whom He had formed.... And out of the ground the Lord God made to grow every tree that is pleasant to the sight and good for food, the tree of life also in the midst of the garden, and the tree of the knowledge of good and evil." Genesis 2:4-9
There are a number of legends about the early life of Mohammed, founder of the religion of Islam.
It is said that just before Mohammed’s birth his father, Abdulah, dreamt of his unborn son. He saw growing from his child’s back a tree, which climbed upward, and reaching its full height emitted a light that spread around the world.
Most Muslims interpret the dream and its imagery symbolically. The tree would of course represent the religion of Islam, supported by Mohammed. The light is the wisdom of his teachings that have truly been globally disseminated.
However we also know that the tree in Mohammed’s back could be the ‘tree of life’ and is a common symbol in Middle Eastern and Islamic culture.
Carl Jung, after years of studying the language of the unconscious, interpreted the tree of life as one of the universal unconscious’s synonyms for the Kundalini.
The Kundalini, said Jung, is a spiritual energy best documented by (but by no means exclusive to) the yogis of India. It should not at all be surprising, should we take an open minded and closer look at Islam, that as with the other great religions, we find a deeper, more mystical and universal message: that of self realisation and the mechanism by which it occurs - Kundalini awakening.
Gabriel escorted Mohammed on the Buraq through the seven heavens.
Each heaven had its own guardian angel and resident prophet who ruled the dimension in accordance with God’s laws. Mohammed bowed to guardian angels who determined his readiness to enter into their heaven, and then Mohammed respectfully paid homage to the reigning prophet. The prophet in turn blessed Mohammed and ushered him on to the next heaven and so on.
At the sixth heaven Gabriel brought Mohammed to the verge of the seventh. The archangel said that he himself could go no further.
This, the seventh heaven, was the last frontier between god and man and Mohammed was ushered into the place described as the abode of God almighty. There Mohammed saw a beautiful, radiant tree with wondrous multicolored leaves. It was here that he communed with God and learned of his true purpose.
Carl Jung described the kundalini as the ‘divine feminine ‘or ‘God the mother’.
Notably, Mohammed’s vehicle for his own ascent through the heavenly dimensions was the lady-faced, dazzling buraq. The buraq could well be a feminine, Arabic synonym for kundalini.
It was from this dimension of awareness that Mohammed perceived the divine vision of a universal culture and spirituality.
Through his meditative vision he learned of humanity’s higher potential thus his mystic perception of the universal spirit and its presence within each of us became the template upon which he sought to fashion a new society whose foundations lay not in issues of common material interest but in the unique awareness of self realization. Mohammed was, in fact, laying the first building blocks for the emergence of a spiritual civilization that may only now come into fruition.
Christmas tree: The Tree Of Life
Many legends exist about the origin of the Christmas tree. One is the story of Saint Boniface, an English monk who organized the Christian Church in France and Germany.
One day, as he traveled about, he came upon a group of pagans gathered around a great oak tree about to sacrifice a child to the god Thor.
To stop the sacrifice and save the child's life Boniface felled the tree with one mighty blow of his fist. In its place grew a small fir tree.
The saint told the pagan worshipers that the tiny fir was the Tree of Life and stood the eternal life of Christ. (bron: emmanuelfellowship website)
"Freedom is aristocratic, not democratic. With sorrow we must recognize the fact that freedom is dear only to those men who think creatively.
It is not very necessary to those who do not value thinking. In the so-called democracies, based on the principle of popular sovereignty, a considerable proportion of the people are those who have not yet become conscious of themselves as free beings, bearing within themselves the dignity of freedom. Education to freedom is something still ahead of us, and this will not be achieved in a hurry." (Nicolai Berdjajew, in On Freedom)
Commentaar WD 2003
De essentie van spiritualiteit is (volgends de personalistische denker Berdjajew) het aanvaarden van het axiomatische uitgangspunt dat vrijheid een zijnstoestand is die een mens veroveren moet.
Democratie, gezien als een politiek systeem dat de macht in handen legt van onwetende collectivisten die vanuit hun onwetendheid naar spiritualiteit (=geestelijke ontwikkeling) verlangende mensen belachelijk maken, isoleren en geestelijk kapot maken, is volgens Nicolai Berdjajew een doodgewoon terreursysteem, een samenlevingsvorm waarin het dierlijke recht van de sterkste geldt, zodat alle vormen van religie en cultuur binnen die wereld in feite dierlijke, aan de materie of aarde gebonden uitingsvormen zijn, een inktzwarte werkelijkheid die binnen de pessimistische romanwereld van de Nederlandse schrijver Willem Frederik Hermans de aan de gnostiek ontleende typering 'een Sadistisch Universum' wordt meegegeven.
De priester in een materialistische maatschappij (religie, stelt W.F. Hermans, is kiezen voor de verdierlijkte mens) aanbidt het beest, niet op een directe wijze, want hij bouwt een schijnwereld op waarin alle hogere waarden op hun kop gezette schijnwaarden zijn, maar op een indirecte wijze, door de verdierlijkte mens vrij spel te geven op het terrein dat het domein van de spirituele mens zou moeten zijn: het gebied van de kennis en de liefde.
Juist omdat alles schijn is en de verdierlijkte mens boven de spirituele mens wordt geplaatst is de wereld een oord waarin je niemand en niks kunt vertrouwen, een door leugenaars opgebouwd onzingeheel waarin alleen diegene die het beste liegen kan overleeft.
De waarheid wordt in zo'n wereld gezien als de ergste vorm van moraalloosheid die er is, hetgeen betekent dat de spirituele mens (die alleen maar waarheidsliefde mag zijn, omdat het zijn taak is zichzelf als wetend mens te realiseren) op zijn levenspad in feite alleen maar tegenstanders ontmoet. Vriendschap, zo stelt W.F. Hermans bestaat niet in een Sadistisch Universum. Zodra iemand zich als zodanig aanmeldt kun je er zeker van zijn dat het zijn bedoeling is je te gebruiken en te misbruiken, om je tenslotte, nadat je op een vampiristische wijze bent leeggezogen, als een vod oud papier terzijde te schuiven. Spirituele mensen (zo luid de sombere conclusie) zijn daarom noodgedwongen paranoïde zonderlingen, die met de rug tegen de muur staan.
De sadisten die de macht bezitten weten niet dat ze sadisten zijn, zodat je van iedereen - wie hij of zij ook is - alleen maar het ergste kunt verwachten. Een positieve daad stellen is zinloos.
Waarom Hermans aan zijn pessimisme de conclusie verbindt dat het stellen van een positieve daad zinloos is, zodat je maar beter jezelf niet met positief denken bezig kunt houden, is een vraag waar alleen de positief ingestelde buitenstaander antwoord op kan geven, hetgeen bewijst dat Hermans geen echte filosoof was, maar een ideoloog, omdat het kenmerk van filosofisch (religieus) denken is dat je altijd blijft doorvragen, ook naar het waarom van je eigen pessimisme, dat onvermijdelijk weersproken wordt door de positieve daden die je in het alledaagse leven als gewoon, eenvoudig mens stelt.
Persoonlijke vrienden van Hermans omschrijven hem in hun terugblikkende commentaren als een 'aimabel' mens.
Uit hun ontboezemingen blijkt dat hij als gewoon mens ook de gewone mensennaam 'Wim' draagt, waar hij als schrijver en apologeet van het pessimisme zichzelf op een plechtstatige, calvinistische wijze 'Willem Frederik' noemt.
Kortom: het pessimisme van Hermans deugt niet. Het is niet een werkelijkheid die hij echt doorleeft. Het is in feite een vorm van kanselredenarij, die zoals alle holle voze religieuze prekerij volledig losstaat van de realiteit.
Hermans ontwikkelt een wereldbeeld dat weliswaar uiterst serieuze trekjes bezit, maar dat elk fundament mist, omdat het niet geworteld is in het eigen leven.
Het is de kroon van een boom die een stam mist - en dus ook de band met de aarde, waarin een boomstam geworteld dient te zijn. En juist die ontworteling - het loskoppelen van de literatuur van de aarde - maakt het werk van Hermans onvruchtbaar en doods, zodat het de ontkenning is van het religieuze begrip 'levensboom' dat al in de prilste oudheid door geniale denkers en dichters werd ontwikkeld.
Wanneer je het werk van Hermans spiegelt aan het religieus-filosofische beeld van de twee bomen, de levensboom (die verwijst naar een echt moreel bestaan) en de boom van kennis van goed en kwaad (de vals-moralistische boom), dan kun je alleen maar constateren dat het leven wordt onderdrukt door het (valse) moralisme.
Dat moralisme zegt dat je geen positieve daden moet stellen. En dat is nu precies het kenmerk van een kleinburgerlijke moraal. Een kleinburgerelijke moraal predikt altijd de ontworteling, hakt overal de bomen om en maakt van het bestaan een woestijn waarin geen verkoelend rustgevend schuilplekje te vinden is.
Daarom is Hermans als pessimist geen echte realist, iemand die geworteld is in de aarde, maar een ontwortelde nihilist, een zweverige denker, die de levensboom heeft omgehakt.
Het feit dat hij pas aan het einde van zijn leven ertoe overging het werk van de anarchistisch-religieuze denker Kierkegaard te bestuderen bewijst dat hij nooit de moed heeft gehad het oppervlakkige zweverige (dus fundamentloze) pessimisme in te ruilen voor de soliditeit van het aardse denken, dat juist vanwege zijn verlangen zichzelf te wortelen in de aarde nooit dor en onvruchtbaar kan zijn.
Putin: Arafat Should Not Be Ignored
Tehran Times, 20-6-2003
Russian President Vladimir Putin said Friday the United States and other nations seeking to negotiate peace in the Middle East "should not ignore" Palestinian leader Yasser Arafat, AFP reported.
"We have thought and continue to think that we cannot fail to take into account the role of Yasser Arafat in the Middle East peace process. This is an influential person, and many people in the region rely on him," said Putin.
"I believe it would be a mistake to ignore this factor," the Russian leader told a Kremlin press conference.
Powell urges international pressure on Hamas
By Sharmila Devi, news.ft, 20-6-2003
Colin Powell, US secretary of state, reinforced in Jerusalem on Friday his country's commitment to implement the "road map" to peace in the region and called for international pressure against the Hamas militant group.
Mr Powell, who was due to meet in Jericho Mahmoud Abbas, Palestinian prime minister, said he would press for a crackdown on militant groups. Mr Abbas has so far failed to reach a ceasefire accord with such groups, whose demands include an end to the Israeli policy of assassinating its leaders.
Abdel-Aziz Rantisi, a Hamas political leader who was wounded in an Israeli missile strike against him last week, reacted with anger to the US secretary of state: "Colin Powell proved that he is a real slave to the Zionists, a liar and a hypocrite."
Mr Abbas says the Palestinian security forces, severely weakened by Israeli operations, cannot resume control unless there is a ceasefire.
While Hamas have agreed in principle to a ceasefire in response to Mr Abbas' calls to avoid civil war, they want an Israeli commitment to end military actions in the occupied territories as part of any accord.
Webinfo: Abdel Aziz Ali Al Rantisi, born in Yabna village (between Ashkelon and Jaffa) on 23 October 1947. His family took refuge in the Gaza Strip after the 1948 war and settled in Khan Yunis refugee camp when he was 6 months old. He was enrolled in an UNRWA school when he was 6 years old. The hard living conditions of his family forced him to work while he was 6 years of age in order to contribute to his big family. Despite that, he was an outstanding student. He completed his secondary school education in 1965. Was admitted to the faculty of medicine, Alexandria University (Egypt). Graduated from the faculty in 1972 with an outstanding grade.
Sa'ad Yagan, born in Aleppo in 1954, has managed to establish his reputation in Syria within a relatively short time that few artists have managed to achieve. He studied Painting at the Plastic Arts Center of the Faculty of Fine Arts in Aleppo, graduating in 1964. He held his first solo exhibition at the city’s National Museum only five years later.
The secret of Yagan's success lies in his personal style that reflects his deeply rooted attachment to his city, its people and cultural heritage. He implements a cosmopolitan language that transcends the local while fully immersed in it. His paintings adopt a poetic-humanistic expression that never fails to strike the viewer.
All human figures in Yagan's works are metamorphosed, converging towards surrealism and expressionism, thus, pushing his real life models into the realm of mythology.(Bron: Artists from Syria website)
Commentaar Wim Duzijn 2003
Democratie die zich niet ten doel stelt de afstand tussen chaotiserende onwetendheid en ordenend weten op te heffen zal alleen maar ellende in het leven roepen.
Dat zou je de kern kunnen noemen van de boodschap die de oude beschavingen van het Midden-Oosten ons vanuit hun verre verleden aanbieden.
Hun religieuze denken was wijsheidsdenken, zodat er een nauwe band bestond met al diegenen in de maatschappij die anders dan anderen waren. Wijsheid eist van mensen dat ze anders zijn dan anderen. Zegt in het evangelie Jezus niet dat de mens die hem na wil volgen de wereld moet overwinnen?
En juist die erkenning van het recht op anders zijn stelde de oude beschavingen in staat via de inzet van naar weten verlangende intellectuelen een intelligente volkscultuur op te bouwen.
Niet een cultuur waarin de domme, lompe onwetende blaag met behulp van zijn onbeschofte dierlijkheid de naar orde en kennis strevende intellectueel voor paal mag zetten, maar een cultuur waarin intellectuelen de band tussen het elitaire woorddenken (Saturnus, Mercurius) en het volkse beelddenken (Maan, Neptunus) proberen te herstellen: de wereld van de mythologie kortom, een wereld die domme, onwetende Westerse machtsdenkers, uit naam van een volmaakt hersenloos en ijskoud kapitalistisch schertsideaal, proberen te vernietigen.
According to Ze'ev Jabotinsky, European Jews
have little in common with the "Orient"
"We Jews have nothing in common with what is called the 'Orient,' thank God. To the extent that our uneducated masses have ancient spiritual traditions and laws that call the Orient, they must be weaned away from them, and this is in fact what we are doing in every decent school, what life itself is doing with great success. We are going in Palestine, first for our national convenience, [second] to sweep out thoroughly all traces of the 'Oriental soul.'
As for the [Palestinians] Arabs in Palestine, what they do is their business; but if we can do them a favor, it is to help them liberate themselves from the Orient.'" (Bron: PalestineRemembered website)
Zijn joden de kinderen van een oude vrouw?
Commentaar WD 2003:
Volgens het boek Genesis bezat Abraham diverse zonen, waarvan er twee een belangrijke positie hebben verworven omdat ze volgens de overlevering zouden verwijzen naar twee bevolkingsgroepen: de joden, afstammelingen van Isaac, de zoon van Sarah, die de hoofdvrouw is van Abraham, en de Arabieren, afstammelingen van Ismael, de zoon van Hagar, een Egyptische slavin.
Volgens primitief redenerende religieuze mensen zit de zaak simpel in elkaar: Isaac was de zoon van de echte vrouw en Ismael was een bastaardkind. Bastaardkinderen hebben geen rechten, dragen als het ware een eeuwig Kainsteken, hetgeen betekent dat de joden de Goddelijke uitverkorenen zijn.
Nadere beschouwing van het 'beloofde land-verhaal' laat echter zien dat het allemaal niet zo simpel is...
In het verhaal worden niet twee gewone broers tegenover elkaar geplaatst, maar een simpele, menselijke sterveling, de wilde, verdierlijkte zoon Ismael, die de zoon is van een slavin (Hagar), en een zoon die gezien moet worden als een geschenk van God, Isaac, die het kind is van een vrouw (Sarah), die volgens het verhaal niet alleen onvruchtbaar is, maar ook hoogbejaard (denk aan de Oude Vrouw verering in Mekka). Abraham was op het moment van geboorte van Isaac 100 jaar, Sarah was 90 jaar oud.
Wie een nucher, aards verstand bezit, die zal toegeven dat de geboorte van een kind uit een man van 100 en een vrouw van 90 een uiterst onwaarschijnlijk gebeuren is. Sterker nog. Iedereen met gezond verstand zal zeggen: "Dat kan niet. Dat is onzin. Uit!"
Desondanks, ondanks het feit dat een vrouw van 90 geen kinderen kan baren, ontlenen religieuze zionisten hun rechten op het 'heilige land' aan een verhaal waarin hoogbejaarde mensen kinderen baren, zodat je jezelf gaat afvragen in hoeverre deze nuchtere, met de voeten op de grond staande mensen nu echt werkelijk nuchter zijn.
Het nuchtere verstand gebied je in dit geval om te kiezen voor de niet fysieke tekstverklaring, de interpretatie van Paulus dus, die stelt dat hier sprake is van een allegorisch verhaal, waarin Ismael de verdierlijkte, exoterische mens is, die een onbewust leven leidt, terwijl Isaac, de esoterische (uit de geest geboren) mens is, die geboren is uit het mystieke huwelijk van God met de mens.
In dat geval is Isaac niet een gewone sterveling maar de mysticus die afstand heeft gedaan van het verdierlijkte bestaan.
Het beloofde land dat die verbintenis hem oplevert is in dat geval niet het een of andere stukje kale, mystiekloze stukje grond in het Midden-Oosten, maar het Koninkrijk der Hemelen, waar Jezus in het christelijke evangelie over spreekt.
Wie voor de laatste verklaring kiest zal zich niet meer storen aan het merkwaardige feit dat in het verhaal gesproken wordt over hoogbejaarde mensen die kinderen baren. Ook bejaarden kunnen (in de hoedanigheid van mysticus of zoeker naar waarheid) God ontmoeten en zichzelf omvormen tot een 'goddelijk kind' - een begrip waar de benaming 'Isaac' volgens Paulus naar verwijst.
Arabieren & De Oude Vrouw
Centraal in de Ka'aba-verering in Mekka staat een ingemetselde zwarte steen, de Hajar al-Aswad, die was gewijd aan de 'Oude Vrouw (Shaybah)', een godin die aanvankelijk door priesteressen en later door mannen in vrouwenkleren werd geëerd.
Ook nu nog worden de Islamitische bewakers van de heilige steen zonen van de Oude Vrouw - Beni Shaybah - genoemd.
Shaybah vertegenwoordigt de Maan in haar drievoudige gedaante: wassend (het jonge meisje), vol (de zwangere vrouw) en afnemend (de oude wijze vrouw).
During an intense round of diplomacy, Secretary of State Colin Powell has worked on final details of an agreement between Israel and the Palestinians to hand over control of the entire Gaza strip and the West Bank city of Bethlehem to the new Palestinian government according to U.S., Israeli and Palestinian sources Friday.
The deal would more than quadruple the area of Israel's withdrawal as a first step in implementing the U.S.-orchestrated "road map for peace".
The area initially under discussion focused only on a small northern sector of Gaza and did not include Bethlehem.
Although serious glitches remain, the withdrawal could also be the cornerstone of a wider peace package, including a cease-fire by Hamas and an end to Israel's targeted assassinations of Palestinian militants, senior Palestinian government officials said in interviews.
A U.S. team of CIA and State Department officers, led by new special envoy John Wolf, would monitor the Israeli withdrawal and a Hamas cease-fire, Palestinian sources said.
The Palestinians, who have been engrossed simultaneously in mediation with Israel and Hamas, claim the Islamic militants linked to dozens of suicide bombs are prepared to enact a cease-fire to coincide with an Israeli withdrawal from Gaza and a pledge to end the assassinations.
After talks with Powell on Friday, Palestinian Prime Minister Mahmoud Abbas said the extremists and other groups would end attacks because of "utmost concern" about the current situation of the Palestinian people.
Powell said an agreement on Gaza and Bethlehem would be a "very, very powerful" boost for peace efforts.
The Roadmap - Wikipedia info 2024:
The roadmap for peace or road map for peace was a plan to resolve the Israeli–Palestinian conflict proposed by the Quartet on the Middle East: the United States, the European Union, Russia and the United Nations. The principles of the plan, originally drafted by U.S. Foreign Service Officer Donald Blome, were first outlined by U.S. President George W. Bush in a speech on 24 June 2002, in which he called for an independent Palestinian state living side by side with Israel in peace. A draft version from the Bush administration was published as early as 14 November 2002. The final text was released on 30 April 2003. The process reached a deadlock early in phase I and the plan was never implemented.
Israel and the Palestinian Authority (PA) have differed sharply over the killing of a Hamas commander in the West Bank city of Hebron.
Israeli Prime Minister Ariel Sharon hailed his troops for their "successful and highly important operation". But Palestinian officials accused Israel of seeking to prevent them securing a ceasefire deal. Hamas itself vowed revenge but said it would continue to consider a truce.
In Jordan, US Secretary of State Colin Powell said the shooting of the Hamas commander was a "matter of concern" and expressed "regret" that "once again we had an incident that could be an impediment to progress".
The BBC's Paul Wood, in Jordan, says that in the rarefied world of international diplomacy, that counts as a severe dressing-down for Israel. The Americans are clearly furious that once again the effort to get a ceasefire agreement from Palestinian militants has been set back by Israeli military action, our correspondent adds.
Commentaar WD 2003
Het politieke levenspad van Colin Powell gaat niet over rozen. Elke bemoeienis met het Midden-Oosten levert hem alleen maar 'schade en schande' op.
Een bezoek aan Israel is domweg niet meer mogelijk. Zodra hij ook maar een stap op Israelisch grondgebied heeft gezet vliegen de Israelische bommen en granaten de Palestijnen om de oren.
Irak heeft hem het belabberde image van de sullige leugenaar opgeleverd, die braafjes een rapport voorleest waar hij zelf niet in gelooft. En de kwestie Iran zal waarschijnlijk nog problematischer voor hem worden, vooral wanneer het intellectuele kader in Iran niet langer meer door een extreem rechtse religieuze gedachtenpolitie aan banden wordt gelegd.
De Iraanse Marjane Satrapi vluchtte op haar veertiende naar Europa en woont nu in Frankrijk. In "Persepolis" vertelt zij aan de hand van haar eigen leven over de situatie in Iran. Het stripboek is het eerste deel in een reeks van vier. In dit deel is Satrapi een jong meisje en breekt de revolutie van 1979 uit. Op een grappige maar ook indringende manier vertelt zij over de omverwerping van het regime van de sjah en de daaropvolgende fundamentalistische machtsgreep door Ayatollah Khomeiny.
Satrapi tekende de strip vanwege de onwetendheid over Iran.
"Toen ik in Europa kwam, merkte ik dat niemand - zelfs de intelligentsia niet - iets wist van Iran. Gehersenspoeld door de media had iedereen een verkeerd beeld van mijn land: dat het alleen bevolkt wordt door mannen met lange baarden en vrouwen in zwarte sluiers die fundamentalistische leuzen roepen. Maar wat niemand beseft, is dat een regering nooit de afspiegeling is van een bevolking. Zelfs in een democratie is dat niet zo en voelen veel mensen zich niet vertegenwoordigd door hun regering." (Bron: Fabel van de illegaal
"Ik geloof in rechtvaardigheid
De Poort - Interview 2003
"Ik ben enig kind, en die hebben meestal een imaginaire vriend. Bij mij was dat God, een oude man met een lange baard. Ik kom uit een mystieke familie, we hadden cultuur zat en als er ergens een ceremonie werd gehouden, dan was het wel bij ons.
Mijn familie vond dat ik heel intelligent was en daardoor kreeg ik het gevoel dat ik niet enkel 'ik' kon zijn , Op z'n minst was ik een profeet, dacht ik, als ik al niet God zelf was. Ik moet toen tussen de vijf en acht jaar geweest zijn. In mijn gesprekken met God streefde ik naar rechtvaardigheid, iets wat me met de paplepel was bijgebracht door mijn grootmoeder, die rechtvaardigheid deed gelden boven de moraal en daardoor soms heel immoreel was.
Ik geloof nu niet meer in religie, want ik zie niet in waarom de ene mens dichter bij God zou staan dan de andere. Ik hou ook niet van geestelijken. Wat mij betreft zijn dat luie mensen. Ze zitten in hun kerk, doen niks, maar worden wel onder het geld bedolven. Ik stel me daar vragen bij. Ik geloof in andere zaken. Rechtvaardigheid is er één van." (Bron: DePoort.com)
"Pas als na lezing van Persepolis het nadenken voorrang krijgt op het uitkramen van onzin, heb ik iets bereikt." Marjane Satrapi