Dyab Abou Jahjah, Homofilie & de Norm
De Waarheid, 19-11-2002
D.A.J.: De islam zegt dat homoseksualiteit niet de norm is. Maar je hebt natuurlijk een aantal uitwassen van de islam die extremistisch zijn en verder gaan. Maar daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.
Zoals je extremisme hebt bij de katholieke kerk. Monseigneur Lefevre vertegenwoordigt toch ook niet het katholieke geloof? Hij gebruikt het katholicisme om een standpunt te formuleren. Bij ons heb je ook geschifte imams die van alles gaan vertellen.
De islam geeft wel een kader om je leven te leiden. In dat kader is er een grote ruimte van interpretatie, dat is de 'ishtihaad'.
En die mogelijkheid van interpretatie is nu net iets wat een aantal dictatoriale regimes binnen de islamwereld niet zien zitten. Omdat zij de gevestigde macht willen behouden.
Wij zeggen dat binnen dit kader interpretatie wel mogelijk is. Wat de homoseksualiteit betreft, dat is geen standpunt van ons. We liggen daar echt niet van wakker.
Wij zeggen 'leven en laten leven'. Er is een grondwet die zegt dat er een gelijkheidsbeginsel is. Je mag dus denken dat een Marokkaan achterlijk is, maar je mag hem niet discrimineren. Je mag denken dat een homo vuil is, maar je mag hem niet discrimineren. Je mag denken wat je wilt, maar in de praktijk moet je iedereen gelijk behandelen. En daar komen we voor op!
Vraag: Heb je er spijt van dat je in het begin je standpunt over homo's hebt bekendgemaakt en dat men daar nu altijd naar blijft verwijzen?
D.A.J.: Nee, ik zal het blijven herhalen. En ik zal het nu in dit interview nog eens herhalen. Dit is ons standpunt: wij vinden dat heteroseksualiteit de norm is en homoseksualteit een uitzondering. Wij hebben er geen problemen mee om het te uiten. We zijn niet hypocriet.
Dyab Abou Jahjah (born 24 June 1971) is an Arab political activist and writer who was active in Europe between 2001 and 2007. He is the founder and former leader of the Arab European League (AEL), a Pan-Arabist movement that supports the interests of Muslim immigrants in Europe.
Mensen willen niet nadenken
"Ik ben geen psychotherapeut die de Belgen gaat psycho-analyseren en zeggen waarvoor ze niet en wel bang moeten zijn. Dat zijn hun zaken. Ze moeten leren dat ze eerst met iemand moeten praten voordat ze een oordeel vellen.
Wij lokken een discussie uit en forceren hen om na te denken, want ze willen niet nadenken." Abou Jahjah, leider Arabisch-Europese Liga
Commentaar Wim Duzijn 2003
"Mensen willen niet nadenken", stelt Abou Jahjah, (geb. 24-6-1971, Zon en Maan in Kreeft) leider van een politieke beweging die vanwege zijn of haar uitgesproken anti-Israelische opstelling door de rechtse media op een uiterst oneerlijke wijze wordt gedemoniseerd.
Wat dat betreft is de staat Israel alle jaren door een ramp geweest voor het vrije, onafhankelijke denken. Zodra je als vrij, onafhankelijk mens het intelligente oordeel uitsprak dat de staat Israel gewoon een lading bedrog is kreeg je de hele rechtse burgermanskraam die het openbare leven beheerst tegen je en was je de uitzondering in een wereld waarin het pro-Israelische standpunt de norm is.
Hetgeen mij, als anarchistisch denker, tot de uitspraak brengt dat je jezelf uiterst sceptisch moet opstellen tegenover mensen die het woordje 'norm' hanteren, omdat dat moralistische woordje binnen een kleinburgerlijk milieu - waarvan de essentie altijd is dat men weigert na te denken - een onderdrukkend, individu-vijandig zwaard van Damocles is.
Info: Damocles was een gunsteling van de tiran Dionysios. Deze liet hem een dag koning zijn, doch boven zijn troon was een puntig zwaard opgehangen aan een paardenhaar. Vandaar de uitdrukking 'het zwaard van Damocles hangt hem boven het hoofd':een aldoor dreigend gevaar te midden van geluk of voorspoed.
Dat de staat Israel een ramp en een bedreiging geworden is voor mensen is nooit de bedoeling geweest van haar oprichters. David Ben-Gurion (een van de stichters van de Joodse staat) werd gedreven door socialistisch-zionistische idealen die de nieuwe herboren mens in een nieuwe herboren staat centraal stelt.
De nieuwe joodse mens zal een lichtend moreel voorbeeld voor de mensheid zijn en de hele wereld zal aan het hoge morele niveau van de staat Israel kunnen aflezen in hoeverre men zelf al gevorderd is op de morele ladder, die Israel zo heldhaftig aan het beklimmen is.
Een super-moralist dus, David Ben-Gurion, en daarom geen vriend van het anarchisme, dat erg zuinig is met het uitspreken van morele heilsverklaringen, omdat anarchisten zakelijkheid paren aan een sterk verlangen naar individuele vrijheid, zaken die in een morele heilstaat in 100 van de 100 gevallen onder het morele Perzische tapijt geschoven worden.
Dat is de reden waarom mijn sympathie uitgaat naar de vrouw van David Ben-Gurion, Paula Munweiss, die deel uitmaakte van een anarchistische beweging, waarover je nooit iets hoort in de media, omdat de media alles wat afwijkt van de norm - en anarchisme is normafwijkend gedrag - met een vies gezicht in de kleine bloemperkjes buiten de grote, hoge mediagebouwen werpen, kleine plekjes vruchtbare zwarte aarde, waarin een paar kleine dappere plantjes zich wanhopig staande proberen te houden binnen het moderne normbepalende stadsgeweld van staal en beton.
Dyab Abou Jahjah heeft van de Palestijnse kwestie een principekwestie gemaakt, en dat betekent dat hij door de rechtse pers nooit meer serieus genomen zal worden.
Juist vanwege de keuze voor het principe werd Saddam Hussein weggebombardeerd, zoals elke Arabische leider die zich principieel opstelt rigoreus de wereld uit zal worden gebombardeerd.
Tot hoever men daarbij wil gaan blijft de vraag. Je kunt niet eeuwenlang alle principiele, onafhankelijke mensen de wereld uit blijven bombarderen, ook al stellen vals-morele kleindenkers dat de meerderheid de norm bepaalt.
Duizenden jaren lang hebben moralistische meerderheidsdenkers uit naam van God de ketters die zich buiten het morele normdenken van de meerderheid plaatsten vermoord.
De geschiedenis van het kleinburgerlijke geloof is in feite weinig meer dan een gigantische stroom bloed, waarin de lijken drijven van onafhankelijke enkelingen die de pech hadden dat ze niet ingepast konden worden in het gelukzalige wereldje van de moralistisch normdenkers.
Het is daarom merkwaardig dat Dyab Abou Jahjah zo sterk de nadruk legt op de wil van bekrompen moralisten binnen de Islam heteroseksualiteit als norm aan te wijzen.
Het is ook in strijd met de boodschap van de profeet dat het de taak van de mens is de aanbidding van de ene universele God als norm te hanteren.
Daarbij maakt het niet uit hoe je dat doet, maar of je het doet. De profeet Mohammed wist heel goed dat vals moralisme weinig meer is dan leugenachtige schijnheiligheid, die in strijd is met de normen die afgeleid kunnen worden uit het dienen van God.
Een hetero die een doodgewone valse oneerlijke, hebzuchtige klootzak is zal heus niet Gods koninkrijk binnen gelaten worden, terwijl een homo die een wonder van eerlijkheid en rechtvaardigheid is vooraan de troon van God zal worden geplaatst. Dat is de moraal die bij het dienen van een rechtvaardige God hoort, en wie eerlijk is zal dat ook onmiddellijk toegeven en zich distantieren van elke geschifte Iman die stelt dat het anders is.
Een geschifte Imam is gewoon een bekrompen vent die weigert na te denken, en uitgaande van de filosofie van Dyab Abou Jahjah (die er op neer komt dat je mensen aan het denken moet zetten) kun je daarom maar beter met een wijde boog om zulke supergelovige leeghoofden heen lopen.
Mensen die niet na willen denken zijn gevaarlijk. David Ben-Gurium heeft dat nooit willen inzien. Hij heeft doelbewust meegewerkt aan het scheppen van een Palestijns probleem en ondanks zijn schijnheilige praatjes over de nieuwe socialistisch-joodse mens die van Israel een moreel voorbeeld voor de mensheid zou moeten maken heeft hij nooit daadwerkelijk de rol van scheppende God gespeeld.
Mensen kunnen scheppers zijn, zoals ze ook vernietigers kunnen zijn.
Ben-Gurion heeft alleen een vernietigingsdaad gesteld. Hij heeft de staat Palestina vernietigd, omdat hij een Joodse staat wilde opbouwen. Die staat is en blijft een heilige koe en blijft daarom onafhankelijke denkers, die de onzinnigheid van collectivistische morele bouwwerken aan willen tonen, haten en verafschuwen.
Collectivisten leggen altijd de moraal neer bij het collectief - de meerderheid - en ze wijzen al diegenen af die de collectieve norm aan kunnen tasten. Daarom kent het Midden-Oosten het Palestijnse probleem, dat in feite een conflict is tussen machtige mensen die 'de norm' willen zijn en mensen die als zwakke minderheid buiten het gebied van de algemene norm vallen.
Je zou de Palestijnen de Arabische homo s binnen een heteroseksuele Zionistenwereld kunnen noemen.
Wanneer Dyab Abou Jahjah consequent zou zijn, dan zou hij zeggen: Het feit ligt daar. De Palestijnen vormen een zwakke, onbeduidende minderheid en het Zionisme (bestaande uit Israelische joden en hun Arabische en Westerse vrienden) vormen de sterke meerderheid die de zwakke minderheid verslagen en onderworpen heeft. De sterke meerderheid bepaalt de norm, dus ik ik moet me heel bescheiden opstellen...Wat kan een mens die buiten het normatieve paradijs van de meerderheid is gevallen anders doen ?
Uitspraak van Dyab Abou Jahjah,
leider Arabisch Europese Liga
De Waarheid 19-11-2002
"Ik denk dat de enige mogelijkheid om een betere situatie te bereiken dialoog is. Maar dialoog impliceert wederzijds respect. Ik wil met niemand dialogeren die mij niet respecteert of die mij betuttelt of op een paternalistische manier bekijkt.
Dialoog is wederzijds respect en als dat niet komt dan hoeft het voor mij niet."
'Death threat' to Palestinian gays
Homosexuals are accused of collaborating with Israel
BBC, 6-3-2003
Civil rights campaigners in Israel are trying to stop the deportation of a Palestinian homosexual back to the Gaza Strip, where they say he faces death threats.They are appealing to the Israeli Supreme Court to overturn the order against the man.
Campaigners say the 21-year-old fled to Israel four years ago after being arrested and tortured by Palestinian police because of his sexuality. They say he is one of nine Palestinian homosexuals arrested in Israel over the past two months as part of a crackdown on Palestinians who have entered the country illegally.
"They fall between all the chairs," Shaul Gonen told BBC News Online. "Nobody wants to take care of them." "It is indescribable how bad life is for these people," he said.
"In the West Bank and Gaza, it is common knowledge that if you are homosexual you are necessarily a collaborator with Israel.
Abou Jahjah: "We zeggen 'leven en laten leven'"