Moderne Democratie & Primitief Bijgeloof
Commentaar Wim Duzijn 2003
Hoewel we in theorie in een moderne wereld leven, blijkt in de praktijk dat de begrippen 'moderne tijd' en 'moderne geest' geen synoniemen zijn.
Het begrip 'menselijke geest' heeft nooit een rol van betekenis gespeeld in de Westerse cultuur. Onze cultuur is gebouwd op joods-christelijk bijgeloof en dat bijgeloof wreekt zich momenteel, nu de bijgelovige mens tot heerser van de wereld is gekozen.
Alle jaren door hebben schertssceptici al die spirituele buitenbeentjes die bereid en in staat zijn de macht van het bijgeloof te breken belachelijk gemaakt, gedemoniseerd en zelfs kapot gemaakt.
Nu het bijgeloof hoog op de troon zit en op een ongecontroleerde wijze een ware slachtpartij aan wil richten in het Midden-Oosten hoor je ze niet meer. En dat is ook niet verwonderlijk, omdat het geen echte sceptici zijn, maar primitieve dualisten, die net als alle andere kleinburgerlijke moralisten alleen maar de verdierlijkte, blind handelende mens in zichzelf willen dienen. Ze kunnen niet anders..
Dat was ook de tragiek van de jaren zestig. Hoewel al diegenen die het Amerikaanse imperialisme wilden bestrijden gelijk hadden (imperialisme is de ontkenning van democratie), maakten ze dat gelijk belachelijk door te kiezen voor een vorm van marxisme die in feite een kopie was van dat imperialisme – een collectivistische kopie nog wel, die in feite veel gevaarlijker was.
Ook zij beseften niet dat hij die de geest van de mens (en de daaraan gekoppelde noodzaak van geestelijke ontwikkeling) ontkent onvermijdelijk door de ‘geestloze robot’ in de mens geregeerd wordt.
De ‘robotmens’ (sommigen spreken over 'de geprogrammeerde mens') is simpelweg een mens die zich primair door zijn dierlijke instincten laat leiden. In een dualistische wereld kan hij alleen maar 'goed' zijn via het demoniseren van anderen. Het is nooit zijn bedoeling mensen wijzer te maken en te ontwikkelen, omdat hij gedreven wordt door het verlangen een wereld op te bouwen waarin de ander datgene wordt, wat men in zichzelf verafschuwt.
Dat zou je het echte verhaal van Jezus Christus kunnen noemen, de 'outsider' die volgens christenen door God aan het kruis geslagen is om de mensen te verlossen.
Dat lijdensverhaal is natuurlijk een immense leugen. Jezus is niet door God aan het kruis geslagen, met de bedoeling een kerk van blinde gelovigen te stichten.
Jezus was een anti-kerk-spiritualist, die door bijgelovige tempeldienaren en Romeinse opportunisten aan het kruis geslagen is - mensen die geloofden in een Messias die hen wereldmacht zou geven en mensen die dat absurde bijgeloof tolereerden omdat het geloof van de meerderheid - hoe krankzinnig ook - binnen een machtsimperium een stabiele factor is die nodeloze onrust (meestal 'anarchie' genoemd) voorkomt.
Jezus was geen vijand van 'de' joden of ‘de’ Romeinen, nee, hij accepteerde het Romeinse gezag en de Mozaische Wet en keerde zich alleen tegen het op zinloos machtsdenken gebaseerde bijgeloof dat van de joden een willoos handelende kudde dwalende schapen wilde maken: “blinden (zo lezen we in het evangelie) die geleid door andere blinden zich op weg begeven naar de ondergang..”.
Jezus wilde niet de wereld bekeren, want hij was geen machtsdenker die gelovige zieltjes nodig heeft om over te kunnen heersen. Nee, hij was een verdediger van de kerkloze wijsheid, die bijgelovige mensen hun slaafsheid bevorderende bijgeloof af wilde nemen.
Helaas hebben zijn volgelingen het omgekeerde bewerkstelligd. Ze hebben mensen die niet bijgelovig waren het bijgeloof geschonken en ze hebben degenen die bijgelovig waren via een absurde demoniseringspolitiek gestijfd in hun geloof dat zij 'Goddelijke uitverkorenen' zijn, die vanuit de positie van eeuwige slachtoffers zichzelf moeten opwerken tot eeuwig oorlog voerende slachters.
Dat die zinloze slachtpartijen waar we nu al decennialang mee geconfronteerd worden (de oorlog die men gaat beginnen in Irak is slechts een partje van het geheel) onmenselijk, goddelijk, immoreel, barbaars, wetteloos en zo ga zo maar door zijn, interesseert de meeste mensen niet.
Wij willen in het zogenaamd ‘moderne’ Westen geen afstand doen van ons joods-christelijke bijgeloof. Dat bijgeloof zit hoog op de troon en wij weigeren dat bijgeloof te veroordelen, ook al roepen we trots tegen elkaar dat we 'liberale democraten' zijn...
We maken deel uit - stellen we vol trots - van een democratie, in theorie een holistisch instituut dat de ontkenning van primitief, verdelend bijgeloof behoort te zijn, maar het is de democratie die ons momenteel gebiedt het verdelende bijgeloof te aanbidden, zoals het ook de democratie was die de Duitsers gebood Adolf Hitler te aanbidden.
Het moderne (anarchistische) woord ‘democratie’ krijgt alleen zin wanneer we niet worden verplicht te kiezen voor ouderwets bijgeloof. En toch hebben we er voor gekozen en verplichten we iedereen dat ouderwetse bijgeloof serieus te nemen.
Dat betekent dat we helemaal niet zo bijzonder modern zijn - in geestelijk opzicht wel te verstaan.... We verheerlijken momenteel robotmensen die op een meedogenloze wijze de mensenjacht verheerlijken. We hebben van een gedemoniseerde ander een prooi gemaakt en als wilde, bloeddorstige beesten gaan we nu proberen de prooi te vernietigen.
Je zou het een vossenjacht kunnen noemen. We hebben een Engels jachtkostuum aangetrokken en samen met een meute jachthonden vechten we nu voor 'de vrijheid' - een term die in feite alleen maar verwijst naar de vrijheid van een groep mensen die macht bezit.
We kloppen onszelf op de borst. We zijn trots op onze technische prestaties. We kunnen in een paar dagen een heel land vernietigen. En wanneer we de prooi gevonden hebben - zeggen we - zullen we een orde scheppen zonder duivels.
Dat is de taak die bijgelovige mensen ons eeuwenlang opgedragen hebben en die we altijd braafjes hebben uitgevoerd - zoals uit onze lafhartige opstelling blijkt.
De oorlog tegen Irak is niet een oorlog van de moderne verlichte democraat tegen de primitieve barbarij van het duistere bijgeloof.
Integendeel. De oorlog die we voeren moedigt juist het primitieve bijgeloof aan, een vorm van bijgeloof die daarom antichristelijk genoemd moet worden, omdat zij de collectivistische christen boven de anti-collectivistsche Christus-geest plaatst.
De term ‘Christus’ verwijst naar de verlichte, profetische mens, een Boeddha of Bodhisattva, die altijd de vijand is van 'de horde'.
Hij richt zich niet tot groepen, maar tot mensen. Hij wil niet ‘het kwaad’ bestrijden, maar de primitieve veroordelingswoede die van mensen heksenjagers maakt.
Wij hebben – door voor de christelijke zionist George Bush en het joods-politieke bijgeloof te kiezen – de naar verlichting verlangende Christus-geest verworpen. Wij kiezen voor de bijgelovigen die de wereld opdelen in goed en slecht, duistere geesten die hun duistere bijgeloof via de koppeling van de godsdienstwaanzin aan de militaristische machostaten Israël en Amerika onoverwinnelijk proberen te maken,.
Op de website van een groep rechtse gelovigen (‘Torah of Messiah’) worden bezoekers met de volgende tekst geconfronteerd:
Prepare: Messiah is at the door
Deadline for the evil dictator of Iraq is March 17th, which is Ta'anith Esther, the eve of the holy festival PURIM.
The central theme of Purim is the eradication of evil and wickedness, which is characterized by uncontrolled evil behavior and irrational hatred for Israel and the jews.
Is it a mere coincidence or would we be witnessing the manifestation of God's war against 'Amalek', the historic enemy of Israel? (klik voor bron)
Het feit dat een dergelijke - uiterst gevaarlijke - vorm van religieus bijgeloof door de aanval van een door moderne strategen geleid Amerikaans leger wordt aangemoedigd, zodat al diegenen die het moderne verlichtingsdenken aanhangen in een kwaad daglicht worden geplaatst - bewijst hoe primitief wij in wezen zijn.
Wij hebben de wraakzuchtige God van het Oude Testament onoverwinnelijk gemaakt en we geven hem het recht alles wat in hem in de weg staat op een radicale wijze te vernietigen.
Natuurlijk zijn we slim. We gehoorzamen, we gaan aan 'de goede kant' staan, want wie gehoorzaamt wordt beloond. Naar de doodskreten van al die ongehoorzamen die worden afgeslacht luisteren we niet.
We zijn gelovigen. We geloven dat we 'de vrijheid' en 'de democratie' verdedigen. En wanneer we gewezen worden op het bijgeloof dat die 'vrijheid' misbruikt om de mens die de 'geestelijke vrijheid' wil verdedigen te vernietigen, dan zwijgen we. Dan stellen we dat het onze plicht is onze 'joods-christelijke waarden' te verdedigen. Dan maken we ons klaar voor onze jaarlijkse tocht naar de kerken en de concertzalen waar het lijdensverhaal van Christus wordt verlaagd tot een gezellig uitje voor aan geld en noeste arbeid verslaafde mensen die willen laten zien dat ze 'cultuur' bezitten.
Dat die 'cultuur' vernietigd wordt door bijgelovigen, die in een gewoon mens nooit een naar geestelijke verlichting strevende Christus- of Boeddha-figuur willen zien, weigeren we toe te geven.
Wat moeten we met verlichting in een wereld waarin je jezelf aantreft als iemand die rijk en machtig is zonder dat hij er iets voor heeft hoeven te doen?
Alles wat je hoeft te doen is de bijgelovigen een zondebok geven, zodat je gezellig de 'culturele mens' kunt spelen in een wereld waarin miljoenen pechvogels aan zinloos geweld tenonder gaan. (Zwolle, 19-3-2003)
Zie ook: The New Age of Ideology
Hanan Ashrawi, Palestine Chronicle 12-2-2002
"The post-September 11 era in the US has heralded in a new age of ideology, whose discourse and world views have served not only to accommodate such extremist views as those held by Sharon, but also to provide him with a platform and an influence that were unthinkable only a year ago.
Thus while the American President is busy devising a new Manichean universe of absolute good and absolute evil, pronouncing policy on the basis of a simplistic polarization of the world, and unilaterally defining the terms while categorizing state and non-state actors accordingly, Sharon’s Israel has maneuvered itself into a position of even greater power on the world stage provided explicitly by the US."
"President George W. Bush’s “axis of evil” speech played directly into Sharon’s hand, simultaneously legitimizing “unilateralism” and the undermining of international law, while claiming exclusivity of values and the right to use unbridled (and accountable) force to achieve immediate ends.