De IJzeren Kracht Van Het Geloof
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyed Ali Khamenei said on Wednesday that Iranian nation will proceed in the honorable path of dignity, morality, justice and prosperity.
Ayatollah Khamenei said that Islamic teachings helped Iranian nation achieve two miracles, first, victory over the U.S.-backed Pahlavi regime and the second: defeating Iraqi regime which imposed war on Iran with the support of all the world powers.
"The enlightened hearts and the iron-like spirit helped the nation to score the two great victories," the Leader said. (TeheranTimes.com 9-10-2002)
Khamenei, de man van ijzer
en de gevaarlijke vrouw
Commentaar Wim Duzijn 2002
Harde mensen zijn hard en zachte mensen zijn zacht. Dat is een ijzeren wet waar niemand iets aan kan veranderen.
De tegenstelling hard-zacht komt op een directe wijze tot uiting in het gedrag van mannen en vrouwen. Een man hoort volgens het Islamboekje van Khamenei hard (van 'ijzer' of 'staal') te zijn. Een vrouw staat voor zachtheid. Daarom moet de vrouw dienen en zichzelf verbergen en zich verre te houden van de harde mannenwereld, waarin de man altijd hard en dierlijk moet blijven - ook als hij dat helemaal niet wil zijn.
Wie de uitspraak van de hoogste geestelijke leider van Iran goed op zich in laat werken realiseert zich dat hier een man spreekt die de Koran op een uiterst pessimistische wijze interpreteert - pessimistisch daarom omdat het harde, mannelijke begrip ijzer boven het positieve woordje 'compassie' wordt geplaatst, een woord dat helemaal niet verwijst naar zwakte, zoals sterke mannen dat altijd veronderstellen, maar naar troost en bescherming.
Waar de profeet Mohammed vrouwen wil beschermen tegen de (in zijn ogen) dierlijke praktijken van decadente Arabieren (mannen die vrouwen alleen maar beschouwden als geile hoeren die je naar believen kunt gebruiken en misbruiken..) via praktische leefregels die een einde moeten maken aan buitensporig wangedrag, daar projecteert Khamenei het dierlijk-decadente gedrag van Arabische vrijbuiters die seksuele vrijheid als het hoogste goed beschouwen in een relatief keurig-nette Iranese burgerbevolking die in geen enkel opzicht meer vergeleken kan worden met de wilde Arabieren uit de tijd waarin Mohammed leefde.
Merkwaardig daarbij is dat de rollen binnen het moderne Iran worden omgedraaid. De mannen zijn allemaal nette, keuige gelovigen die beschermd moeten worden tegen de verleidingspogingen van de dierlijke vrouw.
Het feit dat Khamenei de teksten waarin strenge kledingvoorschriften worden uitgevaardigd in een moderne tijd nog letterlijk neemt bewijst dat hij dom is, omdat geen enkele tijdgebonden tekst, een tekst dus die geen universele geestelijke waarde bezit, letterlijk genomen mag worden.
Wie iets afweet over het ontstaan van de Koran weet dat het boek van de profeet is samengesteld uit een bont allerlei van teksten die op een tamelijk willekeurige wijze door elkaar zijn gehaspeld, zonder dat er duidelijk een onderscheid wordt gemaakt tussen spirituele, 'Goddelijk-geïnspireerde' teksten en uit de praktijk voortvloeiende maatregelen die niet het product zijn van de gesprekken die Mohammed voerde met een Goddelijke Geest (volgens de Koran de engel Gabriel).
Het leven van Mohammed kent twee episodes: In de eerste plaats de spirituele periode in Mecca. De teksten die hij daar de bevolking voorlegde waren spiritueel van aard. En in de tweede plaats de politieke periode in Medina, waar hij niet in de eerste plaats als spiritueel leider fungeerde, maar als politiek staatsman die eenheid moest zien aan te brengen in een bont geheel van verschillende groeperingen, waartoe niet alleen Arabieren behoorden, maar ook christenen en joden.
De joodse invloed is gedurende de Medinaperiode erg groot geweest. De sterke nadruk op kleding- voedsel- gebeds- en vastenvoorschriften zijn uitgesproken joods van aard. Wat dat betreft kun je de Islam een joodse (lees: wet-gebonden) godsdienst noemen, zoals ook die vormen van christendom die de vorm boven de geest plaatsen joods van aard zijn.
Binnen het 'wettische' jodendom (het evangelie spreekt over farizeïsme) is altijd sprake geweest van collectief groepsdenken dat de vorm boven de geest wilde plaatsen. Alle profeten kwamen daart (als je het oude testament mag geloven) tegen in het geweer. Al vanaf Mozes zie je hoe die profeten tekeer gaan tegen de aanbidding van de vorm. God mag niet vastgelegd worden in vormen, God moet een abstract, spiritueel beginsel blijven, omdat alleen niet aan de vorm gebonden spiritualiteit mensen kan verenigen.
Dat verlangen naar spiritueel universalisme is in de Koran ook sterk aanwezig. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op het feit dat alle mensen kinderen van een en dezelfde God zijn, zodat de mensen respect dienen te hebben voer elkaars opvattingen en overtuigingen (verdraagzaamheid dus).
De God die bij die mentaliteit hoort is de genadevolle, medelijdende, begrijpende, vergevende God, die van de mens niet een stalen robot wil maken, een in vormvoorschriften gevangen object met een ijzeren geest, zoals Khamenei het zijn volgelingen voorhoudt.
Khamenei is, spiritueel gezien, een Stalinist die handelt vanuit het pessimistische geloof dat een man altijd een barbaar is en zal blijven - zelfs wanneer hij zichzelf 'heilig' noemt - zodat een morele maatschappij niets anders kan zijn dan een gevangenis, waarin vrouwen als vertegenwoordigers van een onmannelijke wereld zich moeten verbergen om te voorkomen dat de dierlijke man via het gedrag van de immorele vrouw de geile wilde gek wordt die hij in wezen is.
Helemaal ongelijk heeft hij niet, omdat een primitief onderscheid tussen vrouwelijk en mannelijk overal in de wereld wordt aangemoedigd, ook in de christelijk-kapitalistische wereld van George Bush & Co, en dat betekent dat de wereld steeds meer het karakter zal krijgen van een gevangenis, waarin Dierlijke Ijzeren Moralisten alles wat zacht is op een gruwelijke wijze gaan verkrachten: niet letterlijk, want de burgermansmoraal is pure, zuivere schijnheiligheid, nee, via verpaupering, ziekmaking, criminalisering en geestelijke ontwrichting.
Bush & Blair zijn in feite ook Stalinistische Moralisten, tweelingbroers dus van Khamenei en daartegen is maar een kruid gewassen: Vervrouwelijking van de maatschappij, benadrukking van de kracht van intelligentie, zachtmoedigheid en compassie.
De vertegenwoordiger van dat humanisme in Iran is de man die momenteel president is, Muhammed Khatami. Hij pleit voor een intellectueel reveil en voor het aangaan van de dialoog met de oppositie, maar zijn positieve, optimistische pogingen een samenleving op te bouwen waarin niet de pessimistische wetten van de gevangenisbouwers gelden, worden afgeremd door de Khoneiny-aanhangers, waarvan Khamenei een belangrijk vertegenwoordiger is.
Dat zaken als moraal, waardigheid, rechtvaardigheid en welvaart positieve gegevens zijn zal niemand ontkennen. De Koran is in het leven geroepen door de profeet Mohammed en zijn aanhangers om de willekeur en de verdierlijking van zijn tijd tegen te gaan. Dat Khamenei echter niet bereid is de beroerde positie van de vrouw tijdens Mohammeds leven toe te schrijven aan de meedogenloze, dierlijke sterke mannen-mentaliteit, een mentaliteit waar het begrip 'ijzeren spiritualiteit' naar verwijst, maakt van hem een negatieve man - een aartspessimist die nooit van een harde, meedogenloze, aan dierlijke lusten overgeleverde moralist een zachte, genadevolle, vrouwelijke man zal maken, een man die een vrouw niet meer ziet als een gebruiksvoorwerp, maar als een gelijke, die het recht bezit nee te zeggen tegen iedereen die haar eigen identiteit ontkent.