Journalisms Task Is To Monitor Power
By Amira Hass, CounterPunch 29-6-2004
Info: Israeli journalist Amira Hass, author of Drinking the Sea at Gaza, has reported regularly from Gaza and Ramallah, where she lived among local people. Amira has recieved the fist Anna Lind Award, in honour of the murdered Swedish foreign minister.
Journalism's main task is to monitor Power, to locate domination and to follow its characteristics and effects on the people, to observe the relations developing between Power and the Subjugated.
Even between these two ends there is always a dialogue, an exchange of behaviours, opinions, emotions, habits, influences.
Power is never a one-track, one direction action. In schools teachers and the education system as a whole are the centre of power, but aren't students playing with them a game of shifting places?
Still, men hold the positions of Power in our societies, but aren't they required to permanently alter their forms of domination because of women's conscious demand or implicit aspiration for equality and permanent sense of disastisfaction?
In class relations between the employed and the employee the permanent conversation between the two unequal parties is being expressed in a thousand forms: not just strikes or negotiations, raise of salaries or cuts, but by flattery to the boss and sabotage, laziness and telling of lies or jokes, bringing psychologists to spy or offering benefits and weekend excursions.
Monitoring Power is a voluntarily-adopted mission of journalism, I believe, in a centuries-old development of the media and its social contract with the society in which journalists operate. It's not the only role - but it is the most important one.
I believe the mission of journalism is to scrutinize the actions of Power: not to overlook the dialogical relations, and yet to question the motives of those in power and their acts: because they'd do anything possible to retain power and deepen it, because they hold the means to perpetuate the false equation between the ruler's good and the public's good, or portray their Power as God-sent and natural.
By monitoring Power, the media is contributing to the dialogue between the sides. They are not equal, not symetrical, and still they converse.
The media reports about this conversation, but it also participates in it, by the very publication. It mediates information and by doing so it helps developing the dialogue. And the media should do the impossible: scrutinize itself as to what extend it silences or not the voice of the disadvantageous party in the dialogical relations.
Info: The Israeli journalist Amira Has, bsed in the Palestinian territory of Ramallah, was born in 1956 in Jerusalem, at the heart of a Jewish family. During the first Intifada she became a volunteer for Workers Hotline, a group of lawyers who provided legal aid to Palestinian workers whose rights had been violated by Israeli businesses. After working as a teacher, she began her journalism career in 1989 as editor for Haaretz.
Amira Hass is the first and only member of the Israeli press to be based in Palestinian territory. After the signing of agreements between the Israelis and the Palestinians in December 1993, she moved to Gaza and in 1997 she moved to Ramallah on the West Bank of Jordan.
The Israeli journalist, author of the book “Chronicles of Ramallah”, was distinguished with the Press Freedom Hero Prize from the International Press Institute in 2000, the Bruno Kresky Human Rights Award 2002 and the Guillermo Cano Freedom of Press Prize from UNESCO in 2003.
Journalistiek & De Steenbok
een filosofisch spel met astrologische begrippen
Commentaar Wim Duzijn 2004
Amira Hass (geb. 28-6-1956, Zon in Kreeft, Maan in Vis) is een van de weinige journalisten die op een welhaast Saturnale wijze haar taak serieus neemt, kan nemen ook, omdat zij zo gelukkig is deel uit te maken van een samenleving waarin de machtigen op een zeer duidelijke wijze misbruik maken van hun macht - zo duidelijk, helder en klaar, dat de journalisten in Nederland het allemaal voor gezien houden - met andere woorden: wanneer machtsmisbruik lang aanhoudt dan wordt het in Nederland als 'normaal' ervaren ('wat doe je er aan?') en dan wordt degenene die het 'normaal verklaarde' abnormaal noemt gek verklaard, ook als het normale helemaal niet normaal is en in feite weinig meer is dan leugenachtig sadistisch imbecielengedrag.
Dat is de waanzin van aangepaste journalistiek. Een aangepaste journalist zit vast aan de centjes. De centjes vormen de macht waar hij zich niet aan kan ontworstelen, want zonder centjes ben je machteloos en dan moet je ergens je verhaaltje gaan zitten neerpennen op een website waar je als machteloos schrijvertje deel uitmaakt van het grote leger van de onbelangrijken zonder centjes, die natuurlijk volstrekt belachelijk zullen worden gemaakt door de mensen die wel centjes en macht bezitten: de journalisten die schrijven om machtig te zijn (centjes en status verdienen), een zinloos spel dat eeuwig draaiende wordt gehouden omdat 'de Macht' altijd gevormd wordt door mensen die verslaafd zijn aan status, centjes en sadisme en nooit door eerlijke afstandelijke mensen die op een simpele, sociale wijze stellen dat 'genoeg' genoeg is.
Het socialistische principe van 'genoeg is genoeg' is astrologisch gezien een Steenbok-principe.
De Steenbok, een teken dat geregeerd wordt door de strenge planeet Saturnus ('de man met de zeis') is in staat grenzen aan te brengen in een wereld waarin machthebbers alle grenzen weg proberen te vagen vanuit het onzinnige verlangen via het scheppen van een teveel de wereld te bewijzen dat men superbelangrijk is.
Het principe van groot en rijk en machtig zijn (en daarmee het verdedigen van de klassenmaatschappij) hoort bij het dierenriemteken Leeuw, een teken dat in zijn negatieve vorm verwijst naar de eeuwige opportunist, die alleen dan vrolijk en aardig is wanneer hij belangrijk is - of door anderen belangrijk wordt gevonden...
Wanneer een nuchtere, sobere en afstandelijke Steenbok ('sober zijn schept gelijkheid') dan ook op een ijzige manier gaat verklaren dat hij een Leeuw maar een onbeduidend schepseltje vindt (denk aan Mozes en het Gouden Kalf) , dan komt alles wat opstandig is in de Leeuw in verzet en gaat hij de raarste argumenten bij elkaar verzinnen om aan te tonen dat de ijzingwekkende nuchterheid van de Steenbok onjuist is, een streven dat alleen dan succesvol is wanneer we in een wereld leven waarin de bevolking wordt wijs gemaakt dat MACHT belangrijker is dan RECHT en WAARHEID.
Kapitalisme, gezien als verdediger van een primitieve, op macht gebaseerde, onrechtvaardige klassenmaatschappij, is geen uitvinding van Steenbokken, hoewel er sociologen zijn die stellen dat er een directe link moet worden gelegd met het Saturnale calvinisme, een opvatting die astrologisch gezien alleen verdedigd kan worden wanneer je uitgaat van de stelling dat Steenbokken spaarzaam zijn en naar zekerheid streven en als gevolg daarvan altijd meer geld zullen bezitten dan slordige anderen die een gat in hun portemonnee hebben.
De slordigen en de 'ik rotzooi maar wat aan'-adepten (ego-gerichte Leeuwen) zullen in een oneerlijke gelijkheidsmaatschappij altijd proberen de zuinige, spaarzame anderen (Steenbokken) op grond van valse gelijkheidsidealen hun spaargeld af te pakken - een uiterst oneerlijke mentaliteit, die je kunt voorkomen door te kiezen voor een vorm van kapitalisme, die degene die geld bezit beschermt tegen de aanvallen van de gemakzuchtigen (Leeuwen) die er maar op los leven.
Serieuze Steenbokken (altijd een beetje conservatief want het leven is lastig) en gemakzuchtige Leeuwen (het leven is vurrukkulluk dus leef nu want morgen ben je dood) zou je dus kunnen zien als tegenpolen die een gemeenschappelijk belang hebben: het verdedigen van 'de rijkdom' of 'het kapitalisme'.
De Leeuw wil rijk zijn om te schitteren en zichzelf belangrijk te maken, hetgeen alleen mogelijk is in een kapitalistische wereld die individuele zelfverrijking mogelijk maakt.
De Steenbok daarentegen wil rijkdom alleen maar gebruiken als vorm van zekerheid (altijd ligt voor hem het Noodlot op de loer) en hij kiest daarom vanuit pragmatische overwegingen voor een economisch systeem (kapitalisme) dat voorkomt dat luie, inhalige, naar zinloze glitter verlangende mensen hem zijn veilige plek af pakken.
Wie daarom de wereld wil gaan veranderen die zal altijd rekening moeten houden met de tetengestelde karakters (en de daarbij behorende belangen) van Leeuwen en Steenbokken.
Ze hechten allebei aan bezit. De een is ijzig nuchter, de ander is is op een warme manier onrealistisch. De een is een uitstekende journalist, vasthoudend, principieel en nimmer bereid de leugen tot waarheid uit te roepen. De ander is de personificatie van 'het grote vergeten' in dienst van het principe dat principes alleen maar leuk zijn wanneer ze je belangrijk maken.
Zodra de Leeuw ontdekt dat een principe maatschappelijke hoon oplevert zal hij de vijand zijn van alles wat principieel is. In dat geval dient hij niet langer de waarheid, maar de rijk makende Macht, die hij nu juist als journalist zou moeten controleren.
Zie ook: Politicus Zonder partij
(herschreven in 2011 en gepubliceerd als Volkskrantblog)